Byggahus.se

klinker?

1. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Det är inte helt lätt om man har krav på att det ska se lika bra ut som om ett proffs har gjort det. Men om du är normalhändig och noggrann så ska det nog gå bra. Ta tid på dig.

40x40 är väldigt svårt om det är fall. Har du däremot en plan yta så är det inga problem. Noggrannhet och flitigt använd tumstock och snörslå så går det säkert bra.

Förresten, ni bygger med golvvärme antar jag?

2. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Re: klinker?

Ja, men visst är det härligt med klinker på större ytor än vad som annars är brukligt i Sverige! :) :). Tycker förstås jag som lägger svart, blankpolerat granitgolv i alla sällskapsytor (totalt 110 kvm)... Supersnyggt och väldigt praktiskt! Trägolv blir det i sovrum och TV-rum/bibliotek.

Våra plattor är 40x40 och vår superduktige plattsättare lägger dessa med minimal fog. Jag tror det är mycket svårt för en lekman att göra ett sådant precisionsarbete. Vanlig klinker är säkert lättare att lägga, särskilt på en plan yta, men var mycket noggrann!

Att lägga 40x40 i badrum där det krävs fall, har vår plattsättare avrått ifrån, men han är som sagt superpetig och vill inte ha minsta lilla avvikelse, vilket det ofrånkomligen blir om du väljer så stora plattor till att göra ett fall i badrummet (Vi vill dessutom ha minimal fog överallt och då blir det ännu svårare att göra ett snyggt fall).

Lycka till!
    :)

3. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Re: klinker?

Det där är faktiskt inte bara er plattsättare som är petig, det går helt enkelt inte att lägga 40x40 i ett böjt fall utan att plattkanterna sticker upp åt alla håll, i alla fall inte om man är inom en meter från brunn. Gör man ett rakt fall mot till exempel en hörnbrunn eller en ränna så skulle det funka. Men det gör man inte, för man kan inte ansluta tätskiktet till en sån brunn på ett godkänt sätt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.