Byggahus.se
Hej!

Funderar seriöst på att lägga klinkers i hallen. Behöver lite tips och råd på hur jag ska uppnå bästa tänkbara resultat. Underlaget är trä, bestående av fastspikade plankor med tämligen grova och varierande mellanrum. Tidigare fanns det en plastmatta i hallen som vi tog bort.
Huset är gammalt (byggt 1921) och det är lite si och så vad gäller exakta mått och räta vinklar osv. Vad jag fruktar mest är att eventuella ojämnheter och lutningen i golvet gör så att t.ex. fogarna spricker. Om jag utgår ifrån en spånplatta som grund, behövs det då även en gipsplatta över denna tycker ni? Har även erfarit och hört talas om skillnader i egenskaper både hos fix och fogmassa. Eftersom underlaget kan röra sig, finns det en "elastisk" massa som bättre följer eventuella rörelser i underlaget?

Tacksam för svar!

mvh
Magnus
 
Ja, det finns mer eller mindre elastiska fix- och fogmassor. Men du ska inte lägga plattorna på trä eller spånskiva. Du behöver lägga till exempel en golvgipsskiva eller en formstabil spackelmassa som underlag.

Att det lutar eller är ojämnt gör inte på något vis att fogarna skulle spricka, det är om det blir rörelser i underlaget som det kan hända. Det du också måste se till är att underlaget är tillräckligt böjstyvt, det får alltså inte svikta när man belastar det. Då kommer plattorna släppa. Böjstyvheten ska motsvara minst den man får om man lägger en 22mm golvspånskiva på reglar 30 c/c. Det finns olika sätt att uppnå detta, beroende på förutsättningarna.
 
Denna tråd skulle lika gärna kunnat ha varit skapad av mig....

Har ett ojämnt hallgolv, på vilket jag skall lägga golvgips och sedan golvvärme + klinkers.

Det jag undrar är om jag skall flytspackla, eller använder man sig av ngt annat innan jag lägger på golvgipset? Eller rentav ingenting?

Golvgipset skall limmas på plats? Eller kan det lika gärna skruvas?
 
Rogerio skrev:
Denna tråd skulle lika gärna kunnat ha varit skapad av mig....  

Har ett ojämnt hallgolv, på vilket jag skall lägga golvgips och sedan golvvärme + klinkers.

Det jag undrar är om jag skall flytspackla, eller använder man sig av ngt annat innan jag lägger på golvgipset? Eller rentav ingenting?

Golvgipset skall limmas på plats? Eller kan det lika gärna skruvas?
Det är helt omöjligt att svara på hur du ska göra om man inte vet vad som finns under. Men du har tydligen bestämt dig för att lägga golvgips oavsett om det behövs eller inte?
 
jon_h skrev:
Det är helt omöjligt att svara på hur du ska göra om man inte vet vad som finns under. Men du har tydligen bestämt dig för att lägga golvgips oavsett om det behövs eller inte?
Jag vet exakt vad som finns där nu..
Träbjälklag cc45.
Ingen svikt utan stabilt som fan. Dock lite sprickor o allmänt ojämnt.
Skall lägga golvvärme o klinkers o vill därför gärna lägga en golvgips först.

Frågan kvarstår... Hur jämnar jag lämpligast till ett ojämnt trägolv för att limma/skruva fast en golvgipsskiva?
 
Jag antar att du tänker flytspackla in golvvärmen ovanpå gipset? Jag hade limmat gipsskivan med ett formstabilt mineraliskt bundet lim, av typen Ardex s48. Då blir limskiktet 3 millimeter tjockt i genomsnitt, och du kan fylla ut ojämnheter med limmet.
 
jon_h skrev:
Jag antar att du tänker flytspackla in golvvärmen ovanpå gipset? Jag hade limmat gipsskivan med ett formstabilt mineraliskt bundet lim, av typen Ardex s48. Då blir limskiktet 3 millimeter tjockt i genomsnitt, och du kan fylla ut ojämnheter med limmet.

jo, givetvis ovanför gipset..
Limmet låter som ett bra tips.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.