Golv
¤ akila ¤: Allt det här pratet om att såpade golv är så fina gör mig så nyfiken. Det låter så lätt oxå :rolleyes: Saken är den att vi har furugolv i huset och jag velade länge mellan olja och såpa. Det blev olja... Men ngn har sagt att det går att få såpat golv av oljat. Erfarenheter? Är det bara att fortsätta såpa det regelbundet ist för olja? Funkar det :confused: För- och nackdelar
SWE_Monstro: Efter att jag hade rivit ut allt golv så insåg jag att jag hade börjat att riva på det värsta stället... och att de övriga plankorna var i något bättre skick än de första, samt att golv bjälkarna 20x20cm var helt intakta så ringde jag och avbokade inspektionen då jag bedömde att det inte fanns något egentligt problem... Och det var ju skönt...
SWE_Monstro: Hejsan... Upptäkte igår när jag flyttade en byrå att det hade uppståt en grön fläck av mögel på trälisten ned mot golvet... Golvet är på nedanvåningen just över vår krypgrund (där det för närvarande är ca 10 grader varmt och lite över 50% luftfuktighet, enligt min clasohlson mätare) jag misstänker att det inte är tät mellan nedanvåning och krypgrunden, vilket gör att
jon_h: Det blir för klent som du har tänkt. Sen är spännvidden så pass lång (över 4,2 m) att du bör regla i tätare, till c/c 300. Ja, golvspån är böjstyvare än golvgips. En hellimmad golvgipsskiva mot en skruvad och limmad golvspånskiva ger ett tillräckligt styvt underlag på c/c 600, om det inte är frästa spår och värmeplåtar i slingan, och om regelspännvidden inte överstiger 4,2
JonasHolm: Tack jon_h för tipset på tråden. Såg att Mathias kollat med BKR att det är ok med den konstruktionen... Man kan alltid lita på Mathias. /Jonas
Macke202: Har satt in Nivellgolv i hela bostadsdelen av vårt hus som vi för övrigt just sålt... :P Vi gjorde utrivningsarbetet själva... (det är rent slit). Sedan var det ungefär 100kvm som de la in och det gick på 93k kr med intrimning av fläkt. OBS detta är bara upp till spånskivan, innergolven tillkom på det. Det finns lite bilder under Bilder - Rivning, Nytt golv, Städning mm om hur det
Ardexsmitten: Charmen med ett täljstens golv är att det ska se slitet ut, precis så som många vill att massiva trägolv skall se ut! I början är det inte speciellt snyggt, när man ser enskilda repor, men efter ett tag så blir det bra! Besökte Tulikivis fabrik i Nunnanlahti, Finland, i början av 90 talet. Där visade dom verkligen vad man kan använda täljsten till! Inte bara ugnar! I deras egen
jon_h: [citat] Nej, det där är ett väldigt vanligt missförstånd. Om ett rum är våtrum beror på hur det ska användas, inte på om det finns en golvbrunn där. Och här skulle det vara direkt skadligt att ha en fuktspärr under plattorna, så han behöver inte kolla med sitt försäkringsbolag.
AndersS: Trägolv och hyfsat stor hund ger märken i alla trägolv, vi har hund runt 30kg, såvida den inte alltid smyger fram. Men om man tycker om trägolv så bör det överväga och lite repor får man leva med. Lägger du ett flytande golv så är det bara att plocka ut det om 10-15år när det blivit fult och lägga in ett nytt. Om det är en hall som går direkt till ytterdörr bör du inte välja
jon_h: Nej, det har ingen större betydelse. Men ju längre de kan ligga inomhus innan du spikar fast dem, desto bättre förstås.
MathiasS: Har du läst här vet du hur jag gjorde: http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kaellarprojekt.html Lägg till några dollar för klinker + fix.
Gewehrkugel: Halloj Jag bor lite dumt till för att besöka golvförsäljare och tänkte höra med er här vad korkgolv kostar ungefär?
rahkko: tack för synpunkterna. mitt ill har nu gått över :) men jag skulle ändå tycka att de skulle vara lite exklusivt med ett trappsteg ner till vardagsrummet. men som ni säger och som jag även visste från början, så är de ett jävla jobb för så lite.. Ska försöka fundera ut nått för att göra tröskeln snyggare..
smiler: Anlita nån som kan gjuta me laser så blir de ju enkelt.... tar inte lång tid för en som kan... dvs de blir inte så dyrt.
Aine: Tack jon_h för väl besvarade frågor! Då tror jag att jag avvaktar vårens ankomst innan jag i mitt fall kontaktar butiken.
wahlström: [citat] Så kan det säkert vara, har ingen erfarenhet av lackat golv, (men nu var det ju oljat golv fselin undrade över... ;) ) och jo jag kan hålla med om att det är lättskött, men det beror ju även på hur pass rent man vill ha det, på vitt golv syns det ju otroligt väl om man får fläckar o dyl så för mig är det skura som gäller om jag vill ha det ordentligt städat... tyvärr
peterand: De flesta, om inte alla, parketttillverkare föreskriven åldersbeständigbyggfolie under parketten vid golvvärme. Över denna lägger man foam eller grålumpapp. Glöm inte aluplåtarna, de är ett måste för att värmen skall funka.
mickelingon: Tack för snabba och konstruktiva svar. Jag ska kolla med den förra ägaren hur värmeslingorna var lagda. //Micke
Faidros: Vet inte om den är billig, men här säljer de den: StepKit - På väg upp
jon_h: http://www.byggahus.se/forum/golv/28352-fuktspaerr-under-klinkers-i-hall-eller-inte.html
hempularen: Jag vet inte om jag ser rätt på bilden, men är det så att bjälken framför spisen är "urgröpt" under av röta? I så fall bör väl minsta åtgärden vara att bygga på den, eller byta ut den. Vad gäller källan till fukten, om det handlar om utvändigt läckage runt skorstenen så är det nog fullt rimligt. Men om det skulle vara vatten som kommit in rakt ner i skorstenspipan så tycker
yonna: Iofs har Gunverth rätt - ullmattor i god kvalitet är naturligtvis bättre. Betydligt dyrare också - helt i klass med ett bra parkettgolv. Det beror lite på vad man har för behov. Som jag skrev - praktiskt och varmt för småungar och där man vill hysta ut mattan inom rimlig tid - eller elegant golvbeklädnad som skall ligga länge och vara snygg och där man hyr in mattvättsmaskiner med
richardw: Nej, inte vad jag vet. Kanske var lite övertydlig tidigare ;-) Läste dock nyss en annan PDF, även den från Ardex... Här står det citat " På träbjälklag med 22 mm spånskiva hellimmas en 13 mm golvgipsskiva med Ardurit S48. Därefter primas golvet med A51 och kabeln limmas fast med t ex smältlim. Värmemattan TFS-120 är självhäftande. Var noga med att limma ordentligt så att inte
singledad: JAg tror man bör kolla om det avger fukt, golvet alltså. jag läste en gång att man kan tepa fast en genomskinlig plastfilm på golvet, tejpa tätt runt kanterna , och sedan vänta och se om det bildas fukt i filmen.
sam: Är det någon som känner till denna firma. De verkar ha väldigt bra priser, kanske för bra... Gulspesialisten Vi kan gulv > Startsiden
korsriddaren: Måste vara mina ögon det var fel på för jag såg inte det först ;) Sorry
oderooy: Brädorna är 10 cm breda och 3 cm tjocka. Sedan finns det massor med små hål (spik). Det är inte mitt golv som är viktigt, men de fina golv ni har gjort i ordning!
Gnagare: Hej! Lånar denna länk lite... Har ett hus från -69 där det ligger ett reglat golv på gjutet betongbjälklag. Reglarna är 100mm höga och mellan dessa ligger Rockwoll(?) (isolering som kliar). När vi går på golvet låter det som vi går på en stor "baslåda". Kommer bli "bra" ljud när våra söner börjar springa ännu mer...... Håller på och renovera huset och tänker byta ut