Linus_E
Linus_E: nja. inte likna utan mer ett laminat som man lägger plata för plata.. men ska kolla in pergo golven lite mer.... tackar för hjälpen än så länge...
2 svar · 1,7k läst
J
jon_h: Det är säkert lugnt. Men om du är orolig får du väl ställa maskinen på en plyfa eller gipsskiva eller nåt som fördelar trycket litegrann.
2 svar · 2,3k läst
K
kloka_elin: Vi har vivagolv och valde det pga slitstyrkan. Är mycket nöjda. Det blir helt enkelt inga märken av stenar under skor etc. Sen kan jag hålla med om att de är lite hårdare i känslan, men det beror ju på att de är just hårdare. Sen tänker jag att visst, det går kanske enkelt att slipa eller byta golv, men innan man kommer till skott ska nog golvet ha varit ganska slitet ganska länge,
9 svar · 6,8k läst
P
peterand: Använd Schönox FS istället för S48, halva priset och lika bra
5 svar · 2,3k läst
J
jon_h: [citat] Hehe, det är lugnt. Men det där med diskmaskinen löser man alltså genom att lägga ett speciellt underlägg av plast med tre uppvikta kanter under diskmaskinen när man ställer dit den. Och ta det bara lugnt och var noggrann när du lägger plattorna. Tänk igenom hur du ska börja så att du inte får för små bitar mot andra väggar. Dra upp stödlinjer på golvet med snörslå,
3 svar · 1,0k läst
M
Martin_Blomberg: Ja. Träet utvidgar och drar ihop sig allt efter luftfuktigheten. För att undvika glipor i fogarna i svaga punkter (övergång mellan rum och efter ett visst antal kvm lagt golv) skall man lägga en dilatationslist som tar upp rörelserna i träet. Dvs du slipper glipor mellan fogarna.
1 svar · 5,3k läst
2
2HOT4U: [citat] hur ser dom ut? jag är iaf klar blev en silver list utan skruvhål som jag limma fast det blev helt ok men skulle nog vara mkt snyggare om man kunde klicka ihop dom
4 svar · 1,6k läst
T
tobbemal: Hej, nu har vi bestämt oss för lägga Kährs 14mm björk tvåstavigt oljat namn Glasgow i köket... men vad dyrt det är. Vet någon var man köper detta golv billigast??
0 svar · 1,6k läst
P
Poggan: Instämmer! Platon!  ;)
2 svar · 1,4k läst
il_duce
il_duce: Kollat nere i hamnen?
1 svar · 2,5k läst
J
jon_h: [citat] Nej, risken att fixet torkar ut innan det hunnit brinna tillräckligt är obefintlig med vanlig betong under och moderna fix. Det är en annan sak om man sätter plattor på mer sugande underlag, som t ex lättbetong.
5 svar · 2,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det här nya huset som ligger ute på Blocket verkar ha klinkers närmast köksskåparna, lite dålig bild bara... [bild]
1 svar · 939 läst
B
Byggfeber: Kakel slottet finns vid Globen och någon mer stans. kolla på deras hemsida.
6 svar · 1,8k läst
B
Bananen: Hej Jag har precis idag slipat av ett målat golv i källaren. Jag körde med en ABS-slip och köpten en hårdmetall skiva för 500 kr. Slipen hyrde jag idag för 220 kr. Dammar rätt bra så man får tejpa all dörrspringor m.m så att gumman inte behöver städa hela huset idag igen ;)...... Fick bort 75 % av färgen som satt rätt bra. Skivan har jag kvar för nästa rum blir tvättstugan att
4 svar · 9,1k läst
W
wiknil: Vi ska banka ner en vägg mellan kök och vardagsrum så att hallen och matplatsen öppnas upp. Golvet är bjälklag från 76. I vardagsrummet 40kvm ligger furuparkett direkt på råspont med papp imellan. I resten ligger korkoplast matta limmad på masonit ca 20kvm. Detta ska bli ett golv utan skarvar. Nu upplever vi lite svikt i golvet och undrar hur jag enklast fixar detta. Ska jag satsa på
0 svar · 3,4k läst
O
opettersson: Hur ska jag rengöra ett betonggolv bäst? Innan jag ska lacka det, vad finns det för lack? Jag har för mig att det finns något med härdare i .... Tacksam för svar ;)
0 svar · 3,3k läst
T
tex-76: kommer inte åt bjälklaget från grunden tyvärr
3 svar · 2,1k läst
S
snickar_lasse: jag visste inte vilken sida det gällde!kapa av båda kanterna då.när det nu är så här dumt ,o du inte vill lossa salningar eller foder.jag förmodar att det kommer flera efter detta krongliga ställe.jag läste de du skrivit en gång till, du nämde själv att du skulle kapa o limma ändarna.låter väl bra,jag förmodar att det är 14-15mm trä parkett?
3 svar · 1,9k läst
B
BlackDragon: Nää siii saaaan, mej får du inte heller komma till. Förstöra fina golv på det sättet. :'( jag värdesätter oxå mitt golv högre än en sketen ohyfsad gäst, sånna klarar man sej utan. >:(
14 svar · 8,9k läst
ama3282
ama3282: Min trappa såg ut exakt som din. Jag tog limlösare och la på stegen. Sedan gladpack som slöt tätt. Jag lät allt verka i 1-2 dygn. Sedan körde jag bor limmet med stålborste (rondell) på borrmaskin. Därefter slipade jag. Jag la ca 40 timma på trappan och det var ett j... jobb, men det blev bra till slut. Fördelem med denna metoden var att det inte går så mycket slippapper. Tar man
4 svar · 14,9k läst
J
johan77: Jag har använt fogimpregnering på ljusa fogar i ett köksgolv. Förvisso använde jag bara golvet ca 1,5 år, men jag såg aldrig några fläckar på fogarna.
4 svar · 4,0k läst
Chamade
Chamade: Hejsan, Vi bor i en hyreslägenhet och har plastmatta/linoleumgolv som har gått sönder på tre olika ställen. "Hålen" är inte särskilt stora och inte heller många och det skulle vara skönt att slippa byta golv då vi flyttar. Är det någon som vet om och/eller hur det går att laga. Det är ljusa golv vi pratar om, lite flammiga. Alla förslag tas tacksamt emot! Jenny
0 svar · 6,3k läst
B
bibi50: Hej :D :D Vill verkligen tacka igen för dina fina råd och engagemang :D :D :D Du har hjälpt oss att inse att detta uppdrag är inte så enkelt som vi trodde dock hjälpte du oss lite grann på travet... Socklarna har vi beslutat med hjälp av dina råd att såga och laminatet ska läggas under, men löser man ett problem uppstår ett nytt...... gavlarna på kökskåpen som är fastmonterade
8 svar · 4,2k läst
B
brogatan: Jo, de vita ekgolv vi sett i butik går ju förstås åt det neutralgrå hållet, till skillnad från vanlig ekparkett som ju går från rätt varmgul till mera kallgrågul...
6 svar · 7,7k läst
ornet
ornet: oops, såg att det fanns en prislista på hagmans. En pearlack vore inte så dumt :)
13 svar · 8,6k läst
M
Martin_Blomberg: [citat] Ta kontakt med en såg nära dig, så sågar de till det du behöver.
1 svar · 4,8k läst
R
Robban63: [citat] Jag har också köpt lackad ask, 44 m2 väntar på att läggas. Var asken lurig att lägga? Några tips? Har bara lagt laminat tidigare. Edit: Al var det ju jag köpte :-? Någon som har tips om hur Byggmax Al är att lägga?
5 svar · 4,3k läst
B
brogatan: vi ska snart börja bygga vårt nya hus och funderar på att lägga in vitlaserade ekgolv, gärna en eller tvåstavsparkett. Väggarna kommer huvudsakligen gå i vita nyanser, och nu är vi lite oroliga över att det kanske blir för vitt. Är det någon därute som har erfarenheter och gärna bilder av vitlaserade golv? Är det känsligt för smuts o dyl. Vi kommer köra på 8,5 mm golv, som ju
0 svar · 3,1k läst
G
gaia: har svarta skifferplattor i hallen som legat i 70 år och fortfarande OK. Mina plattor har brutet yta ( ej polerat) och därför ser man inga tydliga repor eller slitage på dom. Blötta spår syns direkt och torkar snabbt, leriga hundspår syns också men ytan är ej helt slätt så jag känner mej inte tvungen att springa och torkar stuppiett ;). Rengör med brunsåpa då och då. Skulle inte
1 svar · 4,1k läst
M
ManganA: Yes, så däri ligger inte problemet.
2 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.