Byggahus.se

Stort akvarium "pallar golvet"

1. S
    Medlem · 182 inlägg

skyfox

Medlem
    hej

Håller på att bygga ett Atmosför med modulenthus

nu är det så att jag är akvarietokig och jag undra om det kommer att bli problem med tyngden på golvet

det är ett 1000 l akvarium

vikten på hela kalaset kan bli upp imot 1600 kilo

Största problemet som jag ser det är att det är en krypgrund så det är inte överallt det finns stabilt underlag.

Är det så att bjälkarna under golvet bör vara så pass tjocka att det inte ska vara några problem?

vikten på akvariet blir ju uppdelad på 10 st ben men jag vet inte om det kan hjälpa något.

2. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem

Re: Stort akvarium "pallar golvet"

Hejsan,

Visst är det kul med akvarium... 1000l är en dröm för mig... får nöja mig med mitt 500l :)

Om du lyckas fördela vikten någorlunda så har du ju ca 160kg på 10 punkter som i sin tur bildar en stor belastningspunkt.
    Jag tycker definitivt att du ska ta diskussionen med er säljare som får väcka frågan med de som bygger. När vi la nytt reglat golv så förstärktes det där som vårt akvarium står och den vikten är totalt ca 700kg uppdelat på 8 punkter.

3. Severus
    Husägare · Chesterfield · 501 inlägg

Severus

Husägare

Ska man ha bubbelbadkar på övervåningen måste man ofta förstärka golvet.
    Gissar att det säkert behövs samma sak för dig då du inte har gjuten platta.

4. S
    Medlem · 182 inlägg

skyfox

Medlem

tack för svaren

jag har kontaktat försäljaren ang detta

han skulle ta upp mitt problem med dom som bygger huset

hoppas inte det blir för dyrt

/Matte

5. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem
    kan inte bli för dyrt.. kan man inte bara staga upp dom reglarna som karet ska stå på i "grunden" ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.