Står inför arbetet att lägga in golv på vår övervåning, till slut valde vi 14mm oljad ask efter många om och men. Dock så kvarstår några "men" innan arbetet kan börja.
Förutsättningar: 1 1/2 plans hus med träbjälklag och golvvärme på övervåningen.

Grålump vs foam
Inbillar mig att foam tar ut ojämnheter lite bättre medan grålump troligen har bättre värmeledning. Frågan är om den tröghet som foam orskar för värmespridningen är försummbar. Vad är brukligt att använda?

Ångspärr eller inte
Golvleverantören rekommenderar att man alltid lägger ångspärr, som de flesta golvleverantörer. Har dock pratat med ett par golvbutiker som säger att ångspärren är onödig på övervåningen i ett hus med träbjalklag och uppvärmd undervåning. Känns lite konstigt att behöva stoppa in ett plastskikt som kanske inte behövs. Dock så blir det väl svårt att komma tillbaka med eventuella klagomål om man inte stoppar dit plasten. Vad är brukligt på övervåningar i 1 1/2 hus?

1, foam vs grålumppapp
Ingen av dom har till uppgift att jämna underlaget, det gör man med spackel. Avseende värmegolv har jag prövat bägge alternativen och ingen av mig syn/kännbar skillnad

2, Du har rätt i att alla golvleverantörer föreskriven plast vid golvvärme, lägger det ALLTID åt kund men inte när det är till mig själv. I grund och botten är det en garantifråga och som hantverkare följer man leverantörens monteringsanvisning för att slippa stå för ev fioler själv

peterand:
Är ditt svar på ångspärren bara för övervåningen, eller anser du generellt att man kan skippa den?

Själv ska jag lägga trägolv i rum med befintlig plastmatta (och golvvärme). Ska jag låta plastmattan ligga och lägga parketten ovanpå (plats finns), eller ska jag ta bort plastmattan och lägga grålumpapp istället? Gör det någon skillnad värmemässigt?

Plastens vara eller inte vara är inte helt lätt att svara på. Varje leverantör (golvet i detta fall) vill givetvis att "sin" produkt skall leva så säkert som möjligt. Husägaren däremot är kanske mer intresserad av hur HELA huset mår. Min egen teori är att allt material skall kunna andas, dvs ev fukt som uppstår skall kunna torka ut. Givetvis finns det undantag där plast krävs. Problemen upplever jag som störst i äldre kåkar byggda långt före plasten fanns.

Min (OBS) egen uppfattning är följande
Träbjälklag med eller utan GV - ingen plast
Platta på mark, med eller utan GV - plast (gäller även källar/suterängplan)
Betonggolv ej mot mark, med eller utan GV - ingen plast
Vill betona att detta är MINA funderingar, som kund bör man följa aktuella monteringsanvisningar.

Vad gäller upprivning av bef golv är jag av uppfattningen att man river den gamla beläggningen dels för att inte ha åldrande material men oftast för att kunna göra den avjämning (spackling) som i princip alltid krävs (toleransen är +/- 3mm på 2m)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.