Ska till och lägga golv på övervåningen och har en liten undran. Tänkte lägga lamintgolv i två rum som angränsar till allrummet. I allrummet blir det 15 mm parkett, irummen 7 mm laminat. Hur ska man göra för att få så snygg övergång som möjlgt?

Tröskel..?

Nä..hade tänkt mig nån typ av nivålist. Men vet inte hur långt jag ska lägga laminaten i sovrummen. Så att de slutar precis under dörrbladet....eller?

Du gör en tröskel som anpassas efter nivåerna i respektive rum och den kan mycket väl vara slätt på ovansidan och fräser lämpligt djup på undersidan så golven går under. Då du valt olika golv är det snyggast att låta tröskeln vara lika bred som dörrposten och släppa in golvet en bit inom dörrposten. Det är en smaksak, men om du låter golven gå samman och sedan endast en smal "nivålist" kan det se konstigt ut med en stängd dörr. Så mitt förslag är att låta en tröskel matcha dörrposten och dess bredd.

Ok! Finns det trösklar som är tex 9mm i ena kanten och 17 på andra kanten. Kanske lättare att lägga kant mot kant å lägga en tunn sträng fogmassa?

Fogmassa är inte så snyggt.
Och på fel ställen ser det ut som
en nödlösning.
Jag hade köpte antingen en platt tröskel
och hyvlat eller sågat ner nivå skillnaden.
Finns inte den i rätt tjocklek skulle jag köpt
en ekbit och sågat till och lackat så den passar.

Mvh Putte

...eller en platt tröskel och en 8x34 eklist under sidan med det lägre golvet. 8+9=17

Johan Gunverth skrev:
...eller en platt tröskel och en 8x34 eklist under sidan med det lägre golvet. 8+9=17
Precis så har jag gjort och det blev helt okej.

Man tackar...!

du kan använda nivålist eller metallskena oxå om du lägger det så att den hämnar exakt under dörrbladet då kommer det inte att se konstigt ut om man stänger dörren!
mvh golvläggare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.