3 326 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
golvspån+golvgips+avlopp
Pratade just med min lokala rörfirma och fick följande råd.
På golvspånet "tvärslimmas" golvgipset sedan fasas gipset så att avloppet hamnar i samma höjd som golvgipset.
Sedan flytspacklar jag men ej över utan utgår från avloppet, dvs jag går ner till noll just kant i kant med avloppet.
Börjar vara många bud om hur man går till väga trots PERs branschregler...
Vidare så använder de enbart den blå klämringen då den gula har visat sig skada tätskiktet.
Vad säger den samlade expertisen på forumet om ovanstående?
På golvspånet "tvärslimmas" golvgipset sedan fasas gipset så att avloppet hamnar i samma höjd som golvgipset.
Sedan flytspacklar jag men ej över utan utgår från avloppet, dvs jag går ner till noll just kant i kant med avloppet.
Börjar vara många bud om hur man går till väga trots PERs branschregler...
Vidare så använder de enbart den blå klämringen då den gula har visat sig skada tätskiktet.
Vad säger den samlade expertisen på forumet om ovanstående?
Jag skriver som jag brukar när någon vill limma golvgips för att förstärka träbjälklag: Varför? Om du bara flytspacklar minst 12 mm (15 mm med elgolvvärme) så blir det fullt tillräckligt starkt, betydligt mindre jobb och dessutom billigare. Det finns faktiskt inte ett enda skäl att limma golvgips i badrum.
Blå eller gul klämring till Purusbrunnarna avgörs av vilket täskiktssystem man har, alltså hur tjock brunnsmanschetten är.
Blå eller gul klämring till Purusbrunnarna avgörs av vilket täskiktssystem man har, alltså hur tjock brunnsmanschetten är.
Nu är det iof i en tvättstuga så det är väl främst tvättmaskinens centifugering som jag är rädd för. Men det kanske räcker även där med att jag limmar och skruvar golvspån, prima, värmegolv och sedan flytspackel(15mm).
Skall höra med leverantörerna av de olika sakerna också.
Hur fäster jag då smartast avloppet för att hamna i rätt höjd?
Använder purusplattan och medföljande distanser?
/Richard
Skall höra med leverantörerna av de olika sakerna också.
Hur fäster jag då smartast avloppet för att hamna i rätt höjd?
Använder purusplattan och medföljande distanser?
/Richard
Det funkar absolut att flytspackla även i tvättstuga. Lägg ett punktsvetsat armeringsnät på spånet efter du primat. Fäst brunnen med Purusplattan och medföljande distanser så att den hamnar 15 mm över spånet.
Och du har alltså 600 c/c på golvbjälkarna idag? För då får rummet inte vara större än 10 m2 och spännvidden på bjälkarna får inte överstiga 4,2 meter. Annars måste du regla i till 300 c/c.
Och du har alltså 600 c/c på golvbjälkarna idag? För då får rummet inte vara större än 10 m2 och spännvidden på bjälkarna får inte överstiga 4,2 meter. Annars måste du regla i till 300 c/c.
Klicka här för att svara