P
paesan: Tvivlar på att du behöver spackla 3cm över hela golvet. Fyll igen springorna med vanligt golvfix, prima, lägg ut armeringsnät och spackla. Klart. Går att skruva i skruvar i trägolvet för att på så vis hitta högsta punkten på golvet. Skruva i första skruven, kolla med vattenpass så långt det räcker, skruva i en skruv kolla igen med vattenpass. Till slut har du ett gäng med skruvar
6 svar · 1,7k läst
kimpo
kimpo: Ni kan lägga ert nya valnötsgolv över det gamla, glöm inte underlagsfoam eller grålumspapp för ljudet. Båda golven kan ligga flytande. Det är nog att föredra att lägga golvet rum för rum med trösklar, men det beror lite på hur eran lgh ser ut. Men det finns snygga och smidiga trä eller alu/mässing platt trösklar/lister att använda. Om ni vill kunna plocka bort skjutdörrar och
1 svar · 994 läst
general82
general82: Lite uppdatering på tråden. Nu har jag spacklat igen alla hål i betongväggarna och målat taket så nu är det dags att ta sig an golvet. Har rivit ut plastmattan och det var snustorrt och fint överallt. Tänkte lägga foam och laminatgolv direkt på betongen där plastmattan har legat i 10 år utan att några bekymmer. Golvlisterna tänkte jag ventilera genom att såga ut några småbitar
9 svar · 2,2k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Kan man lägga en golvbjälke/regel 45mm ifrån väggen?
11 svar · 1,7k läst
·
P
Pue: Pha! Centimetrar av träet vill jag nog inte få bort :O Okej. Är inte så insatt i slipar, men finns ju att söka på nätet o fråga i butik :). Resultatet blir inte sämre om jag nu av nån anledning skulle ge mej på o slipa för hand då? Ojämt tänkte jag. Kan tänka mej att det är mycket "jobbigare" för hand... /Mia
4 svar · 10,6k läst
W
wiknil: Har fixar det.. 8st tråg med ättika stående i 2 dar. Tydligen så är det sporer som aktiveras när de börjar dö/ torka som ger denna unkna doft. Försvinner av sig själv med tiden.
2 svar · 3,0k läst
v-g
v-g: Är underlaget jämt räcker ett lager. Gipset är ett "dött" material som till skillnad från spånskiva inte rör sig om det blir lite fuktigt. Fast det ska tilläggas att gipset inte får utsättas för några större mängder fukt då kan det mögla istället :( 18 är nummret på skruven och jag antar att 300 är avståndet mellan skruvarna. Dumt skrivet iaf.
3 svar · 1,1k läst
J
johan77: Hej alla, Möbeltassarna har glidit av soffan och lämnat ett par mörkare limfläckar på det vitoljade golvet. Normalt hade jag använt t ex T-röd för att lösa upp och avlägsna fläcken, men det kommer även lösa upp oljan. Har ni något bra tips på hur jag ska få bort fläckarna? Gnugga med fet golvsåpa kanske? Mvh Johan
0 svar · 828 läst
M
Martin R: Hej Daniel, Trägolv kan vara lurigt. Jag har sett leverantörer som säger att man alltid ska låta planken stå utan plast i tre-fyra dagar (helst i det rum där de skall läggas). Lite märkligt med tanke på plankens fuktighet och skillnaderna i RF inomhus beroende på årstid. Jag tror att det viktiga är att göra som det står i den medföljande instruktionen (som jag hoppas att du fått).
4 svar · 1,6k läst
S
SophieLa: Så! Nu har en kille varit här och kollat på parketten. Han sa att det var lätt att byta ut stavarna och att det inte var så mycket. Själv tycker jag att det verkar vara sanslöst mycket att byta ut men han var positiv. Att lägga helt nytt golv ovanpå sandbädd var inte ens aktuellt sa han, för det skulle bli dyrt. Det blir mycket billigare att renovera golvet än att lägga nytt ovanpå.
4 svar · 1,7k läst
S
SophieLa: Linoleum är vi inte så förtjusta i. Jag har haft det förr och jäklars vad smutsigt golvet blev! När jag flyttade ut var det ljusa fläckar där mina mattor hade legat. Måste tillägga att jag haft två hundar som dragit in hyfsat med smuts... Vilket jag iofs inte har nu, men man vet aldrig om det flyttar in en till fyrfotning här. Det var en mattläggare här nyss och kollade på golven
5 svar · 9,4k läst
N
Norlund: Gammal tråd men jag hittade den via google. http://www.racedeck.com/ har ett gummigolv som klickas ihop. http://www.garasjegulv.no/ i Norge säljer ett liknande golv, både tätt och perforerat. Någon som vet av en svensk ÅF?
10 svar · 12,9k läst
B
biggiebiggie: tack för svaret Anders.. fuskklinkergolv vill jag inte ha.. jag ska rådfråga några andra också!
9 svar · 1,8k läst
O
ofdofd: Hej! Är det någon som vet om det finns furulamell-klick-golv? Jag har sökt både högt och lågt på internet men hittar bara notat som måste limmas... Tips på bra prisvärda ställen där de saluför lamellgolv i Stockholmstrakten mottages tacksamt!! Mvh, Östen
0 svar · 1,1k läst
M
malinahlen: Apropå saker som går sönder om man tappar på ett klinkergolv... Igår var jag på sonens gympaträning, bakom mig i pentrydelen, finns en plastmatta på golvet. En kvinna tappade ett glas, som gick sönder! Hemma i köket på kvällen tappade min son en tallrik på klinkergolvet, tallriken gick sönder! Lite senare, efter maten, tappade han en tallrik till. (Jag vet det är helt otroligt,
10 svar · 2,6k läst
R
Roger64: Plastmattor brukar ha en lack som heter polyuretan på sig, samma gäller parkett m.m. och det är en lack som är lite flexibel varför du måste fortsätta med flexibiliteten i din färg. Polyuretan finns också i färg så fastnar lacken så borde färgen också fastna. Fråga en golvfirma, färgbutikerna kan inte lika mkt.
3 svar · 7,5k läst
·
T
tuffe uffe: Hej skall byta kök snart och då lägga in nytt golv först i köket. nu till frågan om man nu lägger in linoleum plattor schackrutigt underköksinredningen och går ut ca en meter utanför. kan man behandla linoleum golvet med ngn lack eller oxan-olja för att få det lite säkrare mot fukt eller är det bara dumt. Mot detta golv så kommer jag att lägga trestavig parkett och göra en
0 svar · 2,1k läst
R
Roger64: Man kan visst lägga klinkers på epoxi. Man behöver bara lägga en ny märla med epoxi och kasta på sand så fastnar fixet i sanden. Men jag håller med om att det är vanligast att slipa eller fräsa bort det.
2 svar · 14,8k läst
R
Roger64: Det finns spackel som är mer slittåligt än betong, finja 500, tror jag att det heter. Fråga efter industrispackel, skulle motsvara k60 i betong. Du bör vara duktigt för att det torkar snabbare än vanligt spackel
2 svar · 2,9k läst
heALer
heALer: om du har isolerat med 20cm så behöver du nog inte ha luftspalt, se till så att betongen har torkat ut ordentligt, lägg sedan en plastfolie under trägolvet..och lummpapp. eller är jag ute o cyklar?
1 svar · 1,9k läst
F
fsn: Jag drog nyligen igång min golvärme med 20mm pex i spårfräst frigolit och värmefördelningsplåtar, dvs en liknande installations som den du tänker göra. Nu har jag bara haft igång det i ca 2 veckor och har antagligen inte full koll på mitt system men jag kan göra ett försök iallafall. Man känner skillnad mellan slang med plåt och slan utan plåt, betydligt bättre värmefördelning
2 svar · 1,5k läst
P
pirk: gips är ett ¨dött¨material som inte tar fukt och sväller/krymper
3 svar · 1,3k läst
K
Kiyoko: I det här fallet var de tydliga med att man ska måla eller prima direkt när det är helt härdat (ett par dygn) så att spacklet inte torkar ur för snabbt. Alt täcka över med plast. uppdatera gärna om hur det gått!
5 svar · 16,1k läst
Bödde
Bödde: Rena skänkpriset! Kör på bara!
13 svar · 9,7k läst
R
resemaja: Pratade med en besiktningsman i går och fick reda på att det ej finns några toleranser vad gäller skador i parkett överhuvudtaget. Är det några få skador bara får man acceptera att det bara lagas men i mitt fall då det är stor yta (minst 50m2) så ska det bytas, inget annat sa besiktningsmannen. Vissa toleranser finns dock vad gäller springor och språng i parketten. På måndag
7 svar · 6,6k läst
C
Chanil: Tack för tipsen
16 svar · 6,4k läst
C
M
mazz: en mörkgrå fog, och som du skrev så blev det skitsnyggt med detta. Passar till allt det grå i plattor och kompass men bäst blev det till det vita i kopassen.
2 svar · 1,3k läst
Ingenjören
Ingenjören: Sanden ligger där som stegljudsdämpning (ljudisolering) Har dock ingen patentlösning på klinkerproblemet just nu.... /Ingenjören
2 svar · 4,6k läst
O
ofdofd: Hmm, enligt snickaren så skall det bli runt 10.000 kronor dyrare än att gjuta vanlig betong... Det borde då landa på 70-80 tusen inklusive jobb och allt om jag inte räknar helt fel... Hoppas det inte är helt uppåt väggarna för nu blir det cellbetong, de kommer nästa vecka och sprutar in...
5 svar · 9,6k läst
F
fatman: Bara en kort fråga, längs alla väggar och hörn, finns det "luftspalt" mellan vägg och golv. Har sett liknade beteende när man har lagt golvet dikt mot vägg, sen blir det fuktigare och golvet reser sig. Sen under period med mindre luftfuktighet går golvet tillbaka.
3 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.