jag ska lägga ett antal (4-8rör) 20mm vattenburet golvvärmerör bredvid varandra genom allrum mm för att komma til andra rum. jag använder plåtar normalt frågan gäller bara denna passage.

jag ska ha parkett drekt ovanpå plåtarna rören ligger i glespanel

normalt CC är 30cm med plåtar.

jag funderar på att lägga antingen:

1) 2 rör 30CC med plåt och mittemellan + till vänster rör under plåtdelen. Dvs rör i plåt - 15cm rör under plåt - 15 cm rör i plåt - 15 cm rör under plåt (den passage där vi har 8 rör tänkte jag att alla rör ska få plats i 2 plåtar och under dem)

2) alternativt 4 rör utan plåtar med inbördes avstånd 10 cm. (den passage där jag har 8 rör tänkte jag ha 5cm mellanrum)

Frågan är till er som har vburen golvvärme - om ni känner av dålig värmefördelning där ni inte har plåtar - tex i vändningar

tror ni att mitt alternativ 2 skulle ge jämn värme - eller för hög värme i detta stråk?

alternativ 1 för hög värme i detta stråk?

någon som har kommentar på frågorna ovan?

F
Jag drog nyligen igång min golvärme med 20mm pex i spårfräst frigolit och värmefördelningsplåtar, dvs en liknande installations som den du tänker göra. Nu har jag bara haft igång det i ca 2 veckor och har antagligen inte full koll på mitt system men jag kan göra ett försök iallafall. Man känner skillnad mellan slang med plåt och slan utan plåt, betydligt bättre värmefördelning på parkettgolv där jag har plåt. Jag har bara en fördelningspunkt och 11 slingor så jag konstaterade ganska snabbt att Uponors schematiska skiss med 6-8 rörs transporter i hall för att komma fram till vissa rum i praktiken var omöjlig. Ritade om hela skiten men behöll deras grundfördelning med slingorna men använde transporten till och från rum i dom ordinarie spåren i hallen. På det sättet sparade jag samtidigt ca 40 meter slang. På vissa ställen blev det ändå buntar med rör men då tog jag bara och packade ihop dom jämte varandra (utan plåtar) och det fungerar bra så här långt, ingen värmekoncentration som är märkbar. Vet inte om det är enligt "boken" men så har jag gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.