9 698 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
Skruva eller limma furugolv?
Hej alla,
Har tänkt att lägga nytt furugolv på övervåningen i huset. Tänkte lägga 165 mm brett, 25 mm tjockt.
Underlaget består av gammalt trägolv på träreglar.
Har en fundering; bör jag skruva det nya golvet i sponten eller funkar det att limma? Har fått för mig att det är smidigare och enklare att limma (men jag kanske har fel). Håller det att limma så pass breda och tjocka plank?
Tacksam för tips.
Bästa hälsningar,
Martin
Har tänkt att lägga nytt furugolv på övervåningen i huset. Tänkte lägga 165 mm brett, 25 mm tjockt.
Underlaget består av gammalt trägolv på träreglar.
Har en fundering; bör jag skruva det nya golvet i sponten eller funkar det att limma? Har fått för mig att det är smidigare och enklare att limma (men jag kanske har fel). Håller det att limma så pass breda och tjocka plank?
Tacksam för tips.
Bästa hälsningar,
Martin
Medlem
· Korpilombolo
· 3 733 inlägg
Det blir nog bäst att skruva fast det.
jag har precis lagt nytt furugolv ho mig, jag skruvade fast det i sponten eller rättare sagt, precis ovanför sponten så man inte spräcker sponten. går hur bra som helst. problemet om man limmar är att fogen blir för stark och att då planken spricker mitt i om man säger så... lycka till...
Om du limmar kan du också råka ut för att vissa golvbrädor håller ihop när det krymper i torkan inomhus, medan det släpper mellan andra. Där det släpper blir springan gigantisk eftersom det inte fördelas över hela golvytan... Inte bra.
Spika är mitt tips, då har man möjlighet att tvinga dit bananer. Eller du kanske har spikraka perfekta plankor, precis som de ser ut på ritningarna?
Spika är mitt tips, då har man möjlighet att tvinga dit bananer. Eller du kanske har spikraka perfekta plankor, precis som de ser ut på ritningarna?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Och tänk på att ALDRIG kombinera skruvning/spikning med limning. Lägg lumppapp under hela ytan innan du börjar. Detta reducerar möjlighet till knarr betydligt.
Tack för alla bra kommentarer!
Gjorde en liten undersökning som visade att det skulle kosta cirka 4 000 kr ink moms att få det lagt (2 000 kr med ROT-avdraget). För såna pengar kan det vara värt att leja bort...
Gjorde en liten undersökning som visade att det skulle kosta cirka 4 000 kr ink moms att få det lagt (2 000 kr med ROT-avdraget). För såna pengar kan det vara värt att leja bort...
Klicka här för att svara