Byggahus.se

Repigt parkettgolv i nybyggnation

1. R
    Medlem Nivå 1
    Köpt en dyr helt nyproducerad bostadsrätt i Gbg. Mkt fel o brister, knappt något av alla fel var med på besiktningsprotokollet. Dessutom fick vi som köpare ej närvara vid besiktningen. En del punkter har byggbolaget åtgärdat, andra tvistas det om bla parketten.

Valde Tarkett 14 mm salsa ek. Vid inflyttning finns minst 100 tryckmärken och repor på ca 50 m2, i sammanhängande golv i kök, matplats, hall samt vardagsrum. Kräver nu av byggbolaget att de byter ut parketten. De hänvisar till "toleranser". Kan väl inte vara möjligt att man ska acceptera över 100 st tryckmärken i en splitterny parkett?

Jag vill ta dit en oberoende besiktningsman som ska säga sitt men byggbolaget vägrar, de ska skicka "sin" besiktningsman, han som missade det mesta medvetet eller omedvetet (mutad abv byggbolaget?) innan jag flyttade in.
    Nån som vet nåt om toleranser när det gäller skadad parkett? kan byggbolaget verkligen komma undan med detta? tacksam för tips o råd

mvh //

Redigerat 5 feb 2009 03:45
  2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Du har alltid rätt att besikta själv den rätten kan de ju aldrig ta ifrån dig. Dock kan ju du själv få stå för DET kalaset (vilket jag antar du vill slippa).

Förstår inte vad du menar med "tryckmärken" men om det är märken som anses som orsakade av läggningen av sagda golv ska det ju naturligtvis åtgärdas.

Håll inne med skälig summa om du inte redan betalt dvs.

3. M
    Medlem Nivå 8
    Huset vi lämnade över förra veckan, hade ett tryckmärke, sa 5mm i diameter, 1-2 mm djupt, på 150 m2 parkett , så 100 märken på 50 m2 tycker jag låter mycket.

Å andra sidan har man efter ett års boende ofta tryckmärken i sådan mängd, att dom inte längre märks...

4. R
    Medlem Nivå 1
    Tryckmärken är just vad det låter som, alltså djupa repor och hack, lögg tex en spik på golvet och ställ dig på dig, så har du ett tryckmärke. Tappa en hammare osv. Alla skavanker fanns vid inflyttning, troligtvis hade man nog ej täckt golven med täckpapp el likn medan annat arbete utfördes. Lägenheten är alltså helt nyproducerat.och jag har redan betalt den, (annars får man inte tillgång till sin bostadsrätt )så inga pengar kan hållas inne.

Min fråga var om någon vet om det existerar toleranser när det gäller skadad parkett? Byggbolaget försöker få det till att det är inom "toleransnivån" med över 100 st märken på en 50 m2 stor yta.

Redigerat 5 feb 2009 03:49
  5. M
    Medlem Nivå 8
    Jag vet inte om det finns någon "juridisk" gräns, Vi fick ett påpekande på ett ( 1 ) tryckmärke av besiktningsmannen, som vi åtgärdade, hade vi haft märken i den omfattning du beskriver, så är jag övertygad om att vi omöjligt skulle kunna få ett hus godkänt vid besiktning,
    Vi har besiktningsman utsedd/utsänd från GARBO vid våra besiktningar,

Det borde väl finnas en K-A att kommunicera med, även på lägenhetsproduktion, eller är han också i "företagets ficka"

6. bumpaberra
    Medlem Nivå 7
    I de 2 hus som jag byggt så har det varit väldigt noga angående repor i parketten. Det ska helt enkelt inte vara några när man flyttar in. Det blir alltid märken och repor vid byggen men de går ju ganska lätt att fixa. Klart att de ska åtgärda detta.

7. T
    Medlem Nivå 1
    Självklart skall det åtgärdas. Har själv precis köpt ny BR Eriksberg. Har inte själv kunnat medverka vid första nybesiktning iom jag är köpare nr2 på lägenheten (pga tilltänkta köpare nr1 inte fick fram pengarna) och parketten hade spruckit på några ställen 6-8 sprickor på totalt ca 70 kvadrat. De flesta av dessa hade "missats" på besiktningen dock krävde jag nyskick på parketten och det accepterades utan problem, så helt nytt golv läggs in igen. Stå på dig....

8. R
    Medlem Nivå 1
    Pratade med en besiktningsman i går och fick reda på att det ej finns några toleranser vad gäller skador i parkett överhuvudtaget. Är det några få skador bara får man acceptera att det bara lagas men i mitt fall då det är stor yta (minst 50m2) så ska det bytas, inget annat sa besiktningsmannen. Vissa toleranser finns dock vad gäller springor och språng i parketten.
    På måndag kommer byggbolagets platschef samt besikningsmannen :( måste vara mutad av byggbolaget eller blind) som "missade" golvet vid besiktningen innan inflytt. Han ska inspektera golvet.

Redigerat 6 feb 2009 19:01