Hej svejs alla kunniga hemmafixare!
Jag är lite förbryllad över en sak, när jag har läst om laminatgolv har jag förstått att de inte står emot fukt särskilt bra och lämpar sig bäst i torra rum med enbart måttligt slitage, typ sovrum. Sedan har jag också läst att trägolv inte heller funkar i kök, varför man bör välja laminat som tål vatten och kladd bättre. Vad ska man välja då? Det är ju bara klinkers kvar i så fall, men det är både dyrt och inte min smak. Spelar märket på laminatgolv någon roll? Finns det trägolv som rekommenderas till kök och är dom jättedyra i så fall? Trägolv är ju faktiskt mysigare och är dom lika tåliga så.. Snälla hjälp en novis! Tack tack
 
Jag hade plastmatta i mitt förra kök, mjukt och skönt att stå på, men ömtåligt om man tappar en kniv eller liknande.
Min grannfru hade trägolv i sitt gamla kök. Det blev gropar av slitage vid spisen och diskbänken. Och ömtåligt, om man tappar något blir det märken.
Både hon och jag har ni klinkergolv. Jag ett mellanmörkt grått glanspolerat som jag är störtförtjust i. Kostade typ 380:-/m2, och nyansen gör att smuts syns dåligt. (Har jag märkt till min stora glädje) Hon har ett vitt klinkergolv, gillar utseendet jättemycket men all smuts syns direkt, fast det visste hon ju om redan innan.
Vi båda har golvvärme under.
Laminatgolv ger ett fusk-intryck, som iallafall inte jag vill ha i det rum man vistas mest, dvs köket.
Annars så finns det ju linoleumgolv, det är både tåligt, mjukt, självläkande och miljövänligt.
 
Vi kommer att ha laminatgolv (valnöt) i vårat kök., riktigt snyggt och naturtroget! De flesta laminatgolven som säljs har någon slags fuktresistent silicon där man "klickar" i golvbitarna. Just för att golvet inte ska resa sig i skarvarna om det kommer in vatten.. Men som med alla golv, om man spiller vatten så torkar man väl upp det direkt eller? Underhåll är a och o, och det är ju en av fördelarna med laminat, det krävs ju knappt inget underhåll överhuvudtaget! Och sedan har vi märkt att det är helt otroligt reptålig! ;)
 
H
Trägolv som blir nött?? Vi lever väl inte på vikingatiden.
Bokparkett är bäst till kök.
 
Jag har tyvärr ingen aning om vilket träslag grannfrun hade på golvet. Bara att det legat på plats från 70-talet nån gång. Inte riktigt vikingatiden men...
 
Vi har valt en tvåalternativslösning. I konsumtionsdelen, där matplatsen är, har vi parkett. I produktionsdelen, där vi lagar maten, har vi klinker med storleken 45*45. Vi valde stora plattor och satte dem med smal fog, allt för att minska ner mängden fog som är obekväm att stå på.
 
Av erfarenhet kan jag tycka att klinker är snyggt men till viss del opraktiskt (kallt, om man inte har golvvärme, och hårt, tappade glas och tallrikar går sönder som på beställning). Har vitsåpade furugolv på landet. Fruktansvärt opraktiskt, framförallt vid diskhon och sopkorgen (det blir fruktansvärt fläckigt efter ett tag). Kommer att lägga ett laminatgolv i rutmönster i köket nu. Bekanta lade det för ett tag sen och är grymt nöjda. Slitstarkt men inte stenhårt. Laminatgolvet förutsätter ju dock att man gillar rutmönstret...
 
Vi har golvvärme och det är ruskigt skönt att gå på. Visst går glas och porslin sönder om man tappar det på ett sådant golv, det har hänt en gång på två år. Å andra sida får man inte ett hack i golvet om man tappar en kastrull eller något annat med en vass kant. Det har hänt flera gånger på dessa två år, man är väl antagligen en drulle. ;)
 
Vi har linouleum (marmoleum click) och är jättenöjda!
 
Jag har trägolv (ett gammalt furugolv) i köket som är nåtat och lackat. Vi hade läst många varningar, men så här sex år senare är fortfarande golvet intakt. Vi är två vuxna, och har hund och katter.

Vi valde dock att hellre lacka än olja eller annan evt snyggare behandling.
 
Apropå saker som går sönder om man tappar på ett klinkergolv...
Igår var jag på sonens gympaträning, bakom mig i pentrydelen, finns en plastmatta på golvet. En kvinna tappade ett glas, som gick sönder!
Hemma i köket på kvällen tappade min son en tallrik på klinkergolvet, tallriken gick sönder!
Lite senare, efter maten, tappade han en tallrik till. (Jag vet det är helt otroligt, två på en gång. Flera år sedan sist dock.) Denna tallrik tappade han på parketten i matrummet, tallriken gick såklart sönder.
Skillnaden då? Både plastmattan och parketten fick märken som aldrig kommer att gå bort, medan klinkret är helt oberört.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.