Tottebygger
Tottebygger: Kör, bara! Glöm inte att det är vinter och att luftfuktigheten är som lägst nu, så kör på minst 5 mm avstånd till väggarna! Annars kommer ungarna kunna åka berg å dalbana med trehjulingen på golvet i sommar ;-)
3 svar · 5,8k läst
Tottebygger
Tottebygger: Hmm... Nu vill jag inte be dig att lägga om allt, men för nästa som läser detta... Hade du börjat lägga golvet från andra hållet, hade du kunnat kapa karmar/foder med en fogsvans och stuckit in första biten under karmarna. Men vill man att golvet skall gå genom rummen, finns inget alternativ till att skruva loss karmen enl mästers modell.
2 svar · 3,8k läst
Michael86
Michael86: Finns platon matta med inbyggd stegljudsdämpning. Sedan även en speciell stegljudsmatta som man lägger innan platon mattan för att få bort oljudet.
6 svar · 7,9k läst
E
erila: Jag skrev ett inlägg tidigare om att jag skulle måla om trappen. Har nu slipat och kämpat i några dagar och har använt mig av spackel och limfog som de i affären sa. Nu när jag målat första lagret med golvfärgen så blir det typ orange/rosa på vissa ställen, och jag är mycket säker på att det är limfogen som är boven. Hur ska jag göra nu? Ska jag använda mig av nåt lack medel
0 svar · 1,1k läst
fresve
fresve: http://www.profarma.se/se/produkter_gummiduk.htm Jag kollade upp dem när jag letade matta till vå trapp, då gick det köpa där som privatperson o få skickat på posten. De kunde skicka provbitar oxå.
5 svar · 6,9k läst
B
Budski: Du kan väl hyra en? Googla hyra lackfräs så hittar du en uthyrare i närheten.
6 svar · 15,9k läst
L
linbob: Hej Vi är intresserad av ett hus och i besiktningsprotokollet står det att det finns "uppreglad golvkonstruktion" och huset är byggt på helgjuten platta ( år 1978) ska man vara aktsam då? Finns det något annat bättre sätt att göra golv. Finns det risker med denna konstruktion. Om det dessutom har observerats en relativ fuktighet i konstruktionen på mellan 61-73 % är det utdömt då,
0 svar · 1,7k läst
Loner
Loner: Sara, du har PM. Hur fick ni tillstånd dealen med Pergo? /L
3 svar · 5,2k läst
R
reiman: efter lite fundering så tror jag att jag lutar åt det vitlackerade askgolvet. nu är bara frågan var jag hittar ett sådant till ett vettigt pris.. gärna max 300kr.
13 svar · 3,8k läst
Michael86
Michael86: Tänk på att vara försiktig när du river ur alla mattor. Om dom är gamla så kan det finnas asbest som inte är så häsosamt. Sen är väl inte golvvärme en så dum idé.
2 svar · 1,0k läst
W
woodrat: Jag köpte typ platon-matta på byggmax för att få ventilation mellan betongen och golvet , sedan tog jag cellplastskivor ( typ frigolit) tejpade ihop dessa skivor därefter limmade jag ihop golvspånskivor sedan laminatgolv. Jag lade distanser mellan golvlisterna och väggen så runt om i rummet har jag 5 mm mellarum mellan golvlist och vägg. Det hella blev kanon och jag är jättenöjd. För
2 svar · 11,9k läst
E
Elvis69: Skulle använda 2 lag gips sammanlimmat flytande ovanpå stegljudsdämparen. Funkar nog bra med ett lag också, men 2 ger ett bättre resultat.
1 svar · 2,7k läst
A
Abbedabbe: Problemet som kan uppstå om du spacklar för tidigt är att det släpper. Då betonger krymper relativt länge under brännperioden innebär det oerhört starka spänningar på eventuella för tidigt applicerade ytskikt. Vill du vara säker så kontakta spackelleverantören, de kan oftast sina produkter mycket bra.
2 svar · 3,9k läst
A
Abbedabbe: Sitter den stenhårt så hade iaf jag valt att lägga plattorna på färgen. Om du har ork så testa att smeta på ett tunt lager kakelfix för att se hur hårt det sitter. I värsta fall kanske ytan behöver ruggas upp (rejält sandpapper) för att det ska bita ordentligt. Nu kommer jag säkert att få en massa svar om att man enligt regler ska ha det betongrent och ja, ska man göra det enligt
1 svar · 1,7k läst
N
nisse nilsson: Hej! Jag är i full gång med att riva ut min ekonomidel i huset (30m2) och bygga om den till bastu, dusch och relax. I dagsläget består golvet av en oisolerad betongplatta. Min ide var nu att isolera golvet med 100 mm cellplast och sen gjuta en 50 mm betongplatta ovanpå, därefter elvärmeslinga och avslutningsvis bygga fall mot golvbrunnarna och täcka elslingorna med flytspackel. När jag
0 svar · 1,2k läst
M
Mysan: Tack för alla tips! Jag kommer att använda en golvboard som är 6 mm tjock men tydligen mycket hårdare och tåligare än spånskivorna. Den kommer limmas flytande (har fogar). Under den lägger jag en lumppapp. Ovanpå kommer jag lägga 3 mm Depronskivor som isolerar väldigt bra (återstålar värmen) och även fungerar som foam. Sedan parketten. Jag hoppas det kommer fungera bra. Den som
10 svar · 8,5k läst
Y
yuphin: blev 2 st 10mm spånskivor under pvc mattan...behövde inte ens tejpa fast mattan..blev riktigt bra...nu är det bara listo kvar i taket och nere vid golvet...:)
7 svar · 1,9k läst
B
bmx: Jag la in klinker i kök+hall nu vid renovering och då reglade jag upp extra till cc30 med hjälp av balkskor sen la jag roth golvplåtar i gles (28x70) och sen skruvade jag 1 lager golvgips på det. Det blev stadigt som fan och jag har inte märkt av några sprickor etc. Värmen känns mycket bra genom 1 lager gips+klinker.
10 svar · 6,3k läst
·
M
ms_strumpan: tack Mandus! precis sånt var det och det blev faktiskt kalas. Och att fylla i ett helt golv tror inte jag heller på. Det här är tre-fyra ca 1cm långa rispor som blivit i köket efter att en köttbulle rullade under ett skåp (som den "lilla" 40 kg:s hunden tyckte det var värt att rispa golv för att få fram före mig) Det dras av hundens veckopeng dvs-några måltider mindre närmsta tiden
6 svar · 19,4k läst
·
L
lynx59: våga vägra ardex, maxit samma kvalitet,halva priset..
3 svar · 2,2k läst
Immobil
Immobil: Glöm klinkers iaf!
2 svar · 1,3k läst
N
niclasella: Vi har lagt 120kvm av byggmax 14mm oljad ask och vi har golvvärme under och har efter två år fått lammelsläpp på många ställen. De enda rummen som klarat sig är minsta sov och klädkammaren. Fast under sommaren så syns inte släppen men under vintern när det är som torrast så kan man nästa ta i kanten på lamellerna och se under. Det är många småfel på plankorna också så kolla
10 svar · 9,7k läst
M
markusmattsson: Tack för svaret! Jag får helt enkelt sätt igång och klura när problem dyker upp...
2 svar · 5,0k läst
L
lobbin: Jag hittade I-Vax på lokala Nordsjö-handlarn, ska prova det imorn. Såg att forbo rekommenderar att man kör på vax, främst för skarvarna (marmoleum), när man är klar med läggningen
4 svar · 5,7k läst
V
VildaVanilda: Hej, måste göra ett inlägg här.. Vi har problem med våra golv, 14mm jive eklamell från Grabo, som är mjuka och får märken av allt, och det är glipor mellan och vissa ändskarvar är inte inbördes förskjutna ,och golven sviktar och knarrar.. Har haft en egen besiktningsman här som gjorde anmärkning men Hjältevadshus tog en egen oberoende besiktningsman som inte "såg" alla glipor
0 svar · 2,1k läst
hammarback
hammarback: Ska kolla på Målarnas färg idag, hade inte hört om den affären.. trodde jag varit överallt;)
3 svar · 1,2k läst
P
proppelina: Tack så väldigt mycket för det svaret....såg att det verkade finnas utförliga beskrivningar om hur man gör på deras hemsida... Kankse återkommer om det är ngt jag inte riktigt förstår! Tack än en gång.:)
2 svar · 1,6k läst
M
mape366: Jag håller på och renoverar på övervåningen på ett gammalt 1.5 planhus och har problem med golvunderlaget. Idag har jag ett spontat golvunderlag som är ojämt med lite nedsjunkningar här och där. Dessutom knarrar det mellan bräderna. Det går inte ta bort golvet eftersom det är en del av bjälklaget. Ojämnheten är upp till 10mm per meter. Frågan är hur jag kan preparera underlaget
0 svar · 941 läst
W
withnail: Går det? Har i dagarna rivit upp ett rötskadat golv från 1901. Synd men tvunget. Dessa golvbjälkar har legat fritt på stenar och träklossar. Jag vill hellre lita på förankrade dito. Mot innerväggen finns trä att fästa balkskor mot men inte mot yttervägg, där finns istället för den ursprungliga syllen en murad betonggrund. BTW: det är såklart en krypgrund det gäller. Skulle
0 svar · 1,2k läst
kimpo
kimpo: [citat] Jag rekomenderar dig till att ta bort all lim då också. Mest för att få bra vidhäftning med flytspacklet mot betonggolvet. Rena ytor är alltid att föredra...
8 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.