1 058 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Klinkers på undergolv i sommarhus
Hej till er alla!
Vi planerar att till sommaren lägga klinkers på hallen i vårt sommarhus, i hallen finns redan ett undergolv av furuplankor som (antagligen) ligger på 60cc reglar (en vild gissning).
Vi vill naturligtvis göra det hela så enkelt och billigt som möjligt, men det ska göras också rätt.
Under förutsättning att vi hoppar över golvvärme, så undrar jag om det bara är att skruva fast en golvspånskiva på undergolvet, prima, ev vattenspärr och sen lägga klinkersen eller är det ngt mer som bör göras?
Förslag på tjocklek av spånskiva?
Tacksam alla synpunkter!
Många hälsningar
PT
Vi planerar att till sommaren lägga klinkers på hallen i vårt sommarhus, i hallen finns redan ett undergolv av furuplankor som (antagligen) ligger på 60cc reglar (en vild gissning).
Vi vill naturligtvis göra det hela så enkelt och billigt som möjligt, men det ska göras också rätt.
Under förutsättning att vi hoppar över golvvärme, så undrar jag om det bara är att skruva fast en golvspånskiva på undergolvet, prima, ev vattenspärr och sen lägga klinkersen eller är det ngt mer som bör göras?
Förslag på tjocklek av spånskiva?
Tacksam alla synpunkter!
Många hälsningar
PT
Tack för det! Har tittat en del på danogips' hemsida och jag blir inte riktigt klok på hur många lag som ska läggas, har ni några förslag om det? Antar att klinkersläggning räknas som "tjockare" golv men samtidigt så finns ju redan ett stabilt golv under så vad skulle det vara för anledning att lägga fler lag? Ett lag DG13 på korksmulepapp borde väl räcka?
Förresten, vet nån vad "skruv 18 s 300" betyder?
Förresten, vet nån vad "skruv 18 s 300" betyder?
Redigerat:
Är underlaget jämt räcker ett lager. Gipset är ett "dött" material som till skillnad från spånskiva inte rör sig om det blir lite fuktigt. Fast det ska tilläggas att gipset inte får utsättas för några större mängder fukt då kan det mögla istället 
18 är nummret på skruven och jag antar att 300 är avståndet mellan skruvarna. Dumt skrivet iaf.
18 är nummret på skruven och jag antar att 300 är avståndet mellan skruvarna. Dumt skrivet iaf.
Klicka här för att svara