Hej.

Min första postning här på forumet, men troligen inte den sista, för nu har jag precis köpt ett hus.

Fakta:
I gillestugan ligger det en snustorr heltäckningsmatta som legat där sen huset byggdes 1972.
Det är en gjuten platta, med frigolit och sen spånskiva över.
I källaren finns en nyköpt (snart installerad) vedkamin, så det kommer bli varmt o ombonat där nere.

Jag vill lägga in en ny heltäckningsmatta då det ska bli bio och musikrum.
Och efterssom mattan som ligger där idag är så torr, så antar jag att jag inte behöver fundera över ev kommande fukt med vidare åtgärd.

Min fråga:
Då jag ska ta bort mattan så lossnar nästan allt under. Det blir svarta "kakor" på spånskivan efter mattan som lätt går bort med en spackelspade, och det blir ett fint pulver likt kolpulver.
Är detta något som jag bör vara observant på ang hälsorisken?
Jag avbröt jobbet efter ca 1/2 kvadratmeter då jag blev orolig.

Alla svar är välkommna

/Stefan

Tror inte det är farligare än damm i allmänhet. Om det dammar så använd lämpligt andningsskydd, annars är det bara att riva på och ta det med dammsugaren när du är klar.

T
Skicka iväg lite "pulver" för ett asbestprov. Om det finns spår utav asbest så är det inte så hälsosamt att andas in!

Skulle inte tippa på att man någonsin använt asbest i en matta. Tror mer på att det är gummit som har åldrats och lätt går sönder och har gjort så under en längre tid, därav allt damm. Sen om det är bra att andas in större mängder av det tror jag inte men så mycket vill man nog inte damma ner i onödan ändå.

Asbest har man använt i plastmattor iaf. Vet inte hur det är med heltäckningsmattor dock.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.