Har sökt runt på forumet, men inte hittat någon diskussion om detta. Så jag öppnar en ny.

I allafall, jag funderar på att lägga nytt golv (ekparkett) i hela min lägenhet och samtidigt ta bort trösklarna mellan hall, vardagsrum och kök. I hall och kök har jag linoliumplattor under nuvarande golv (fult furulaminat), som jag tänkt låta ligga kvar.

Det nuvarande golvet tar jag bort i hallen och köket, men i vardagsrummet vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Ekparketten som ligger där måste bort, då den är skadad och listerna är förhöjda, troligen pga tidigare heltäckningsmatta.

Min fråga är om det går att lägga ett nytt parkettgolv på ett gammal parkettgolv? Det nuvarande golvet är väldigt stumt, inget knarr.

Ditt nya golv blir väl ett flytande golv? Borde gå att lägga ovanpå vilket golv som helst bara det är plant. Har du inget knarrande i det gamla så är det nog bara att lägga det nya uppe på. Se till att det inte är för stor höjdskillnad mellan rummen bara.

Ja, det blir ett flytande golv. Får ta fram det stora vattenpasset och kontrollera hur plant det verkligen är. Stumt är det i allafall som bara den.

Problemet blir till att få det i våg med övriga golv, då jag tänkt ta bort alla trösklar och låta golvet fortsätta in i de andra rummen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.