I vissa fall fram till typ 70 talet i Sverige kan det finnas asbest i s.k. svartlim. För att få reda på det måste man nog lämna in ett prov.
Bara på bilden så ser det där inte ut som sådant lim utan mer vanligt golvlim. Annars användes det väl emr som en avjämningsmassa, så det borde vara tjockare. Men helt säker kan man ju inte vara på en bild.