S Settlarn skrev:
Hej
Ok då ska jag se till att införskaffa platon. Ska man lägga lumppapp sen mellan platon och golv?

Är det bäst att hyra en maskin då och ta bort allt? Är väl dumt att lämna ludd som kan bli fuktigt även om jag har platon? Eller spelar det ingen roll?
Eftersom du enbart ska fixa 1 rum, så tycker jag att du investerar i en Barkspade.
Man har bra arbetsställning & får mycket kraft per cm2 av det ca 11 cm vassa bladet, men viktigt att du med metallfil då & då slipar eggen på barkspaden.

Fukta upp golvet dagen före & återfukta med vanlig blomsterspruta vid behov, så blir det lättare.

https://www.swedol.se/barkspade-9000-1-5mm-ex-skaft-7400045805.html

Riktigt bra pris på Swedol! (brukar vara 8-900 kr)

S Settlarn skrev:
Ska man lägga lumppapp sen mellan platon och golv?
Du kan med fördel lägga lumppapp ovanför platonmattan, så får du ett akustiskt riktigt bra resultat.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ZPUQ56YKcIc5MyzP4IsrcgeCtRJCrBcP2iuhS3Z0oUJKO
 
J jawen skrev:
Eftersom du enbart ska fixa 1 rum, så tycker jag att du investerar i en Barkspade.
Man har bra arbetsställning & får mycket kraft per cm2 av det ca 11 cm vassa bladet, men viktigt att du med metallfil då & då slipar eggen på barkspaden.

Fukta upp golvet dagen före & återfukta med vanlig blomsterspruta vid behov, så blir det lättare.

[länk]

Riktigt bra pris på Swedol! (brukar vara 8-900 kr)


Du kan med fördel lägga lumppapp ovanför platonmattan, så får du ett akustiskt riktigt bra resultat.

[länk]
Tack för all hjälp och alla tips!

tänker att det kanske kan vara värt att hyra en maskin. Har skrapat en del idag med en kofot och det går ju men det är en hel del ludd….

Åkte och köpte platonmatta och började läsa på nu och det var inte så enkelt som jag trodde(rulla ut och sen lägga golv).
Hur mycket i deras instruktion är viktigt?
 
S Settlarn skrev:
Hur mycket i deras instruktion är viktigt?
Att täta alla skarvarna med skarvtejp!
Både skarvarna på golvet samt vid vägglisten som går upp på vägg.

Vet inte vilka maskiner du har tillgång till att hyra, men du kan återkomma med vilken hyrfirma du tänkte använda, så kan jag kolla vad dom har för maskiner.
 
J jawen skrev:
Att täta alla skarvarna med skarvtejp!
Både skarvarna på golvet samt vid vägglisten som går upp på vägg.

Vet inte vilka maskiner du har tillgång till att hyra, men du kan återkomma med vilken hyrfirma du tänkte använda, så kan jag kolla vad dom har för maskiner.
Jag tänkte ringa runt i morgon för att hyra, bor i Sollentuna så någon firma hyfsat i närheten tänkte jag.
 
  • Gilla
Settlarn
  • Laddar…
J jawen skrev:

Ramirent Lift Stockholm​

bruttovägen 8b
175 43Järfälla

[länk]

[länk]

[länk]
Fick tag på en maskin och kör med grovt papper, går hyfsat i alla fall.
 
  • En slipmaskin står på ett halvslipat golv bredvid ett skaftverktyg och en röd sopborste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S Settlarn skrev:
går hyfsat i alla fall.
Ja, hyffsat är nog max vad du kan få med slippapper korn 16 på en ABS slip.

Har någon tyngd hemma?
Typ lägga på en betongsäck, så du får mer marktryck när du kör.
 
J jawen skrev:
Ja, hyffsat är nog max vad du kan få med slippapper korn 16 på en ABS slip.

Har någon tyngd hemma?
Typ lägga på en betongsäck, så du får mer marktryck när du kör.
Jag hade några vikter som jag hängde på och det blev bättre.
Kan jag vara nöjd med det här resultatet eller bör jag köra mer? Det är inget ludd kvar men nånting är det ju i och med färgskillnaden.
 
  • Ett rum med ett betonggolv som visar tecken på slipning eller behandling, med varierande färgtoner och ingen synlig ludd kvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Settlarn skrev:
Jag hade några vikter som jag hängde på och det blev bättre.
Kan jag vara nöjd med det här resultatet eller bör jag köra mer? Det är inget ludd kvar men nånting är det ju i och med färgskillnaden.
Du glömde väl inte att vända på slippappret, så du använt det ordentligt ? (när du ändå har betalt för det)
Tycker det ser okey ut 👍
 
J jawen skrev:
Du glömde väl inte att vända på slippappret, så du använt det ordentligt ? (när du ändå har betalt för det)
Tycker det ser okey ut 👍
Nejdå jag vände på slippappret, tyckte det kändes bra egentligen men lika bra att snvända båda sidor 😀
Har lite i hörnen att skrapa bort och en del damm kvar 😀

Sen blir läggning av platon, lumppapp och golv.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.