Ska lägga klickgolv i köket, men underlaget är ojämt, främst i ett specifikt hörn. Huset är från 1850-talet, och det är trägolv som tyvärr inte går att slipa och använda. Jag tänkte flytspackla hörnet, men undrar om vinylklickgolv är mer "följsamt" (flexibelt) och förlåtande om det fortfarande är nivåskillnader efter det? På ett annat ställe är golvet lite nedsjunket. Jag kan såklart lägga lumppapp/sant etc, men om det trots dessa ansträngningar finns ojämnheter jag inte lyckas se.

Kräver vinylklickgolv specifikt underlag, eller använder man vanlig foam alt lumppapp?

H heljo326 skrev:
Ska lägga klickgolv i köket, men underlaget är ojämt, främst i ett specifikt hörn. Huset är från 1850-talet, och det är trägolv som tyvärr inte går att slipa och använda. Jag tänkte flytspackla hörnet, men undrar om vinylklickgolv är mer "följsamt" (flexibelt) och förlåtande om det fortfarande är nivåskillnader efter det? På ett annat ställe är golvet lite nedsjunket. Jag kan såklart lägga lumppapp/sant etc, men om det trots dessa ansträngningar finns ojämnheter jag inte lyckas se.

Kräver vinylklickgolv specifikt underlag, eller använder man vanlig foam alt lumppapp?
Jag skulle säga tvärtom. Ett vinylklickgolv spricker lättare i fogarna om underlaget inte är jämt. Ett "rejält" laminat är lite bättre på att hålla ihop, även om det kan knarra och svikta.

Men sen behöver du kanske inte vara mm-precis så länge ojämnheterna är "mjuka"

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle säga tvärtom. Ett vinylklickgolv spricker lättare i fogarna om underlaget inte är jämt. Ett "rejält" laminat är lite bättre på att hålla ihop, även om det kan knarra och svikta.

Men sen behöver du kanske inte vara mm-precis så länge ojämnheterna är "mjuka"
Okej, jag förstår! Tack för svaret, då satsar jag på vanlig laminat istället för säkerhets skull, även om ojämnheterna nog skulle räknas som mjuka om jag lyckas bra med flytspacklingen 😅

D
Stilpolis här: varför inte lägga på ett nytt plank/brädgolv i ett så gammalt hus? Brädgolv brukar vara billiga dessutom.

D datja skrev:
Stilpolis här: varför inte lägga på ett nytt plank/brädgolv i ett så gammalt hus? Brädgolv brukar vara billiga dessutom.
Det hade varit det absolut snyggaste alternativet! 🙌 🙂 Enda anledningen att jag slopat idén är den låga takhöjden på bara 2 meter. Vi hade funderingar på att höja, men det visade sig vara krångligt och ett stort jobb

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D
H heljo326 skrev:
Det hade varit det absolut snyggaste alternativet! 🙌 🙂 Enda anledningen att jag slopat idén är den låga takhöjden på bara 2 meter. Vi hade funderingar på att höja, men det visade sig vara krångligt och ett stort jobb
Ok, jag förstår. Det finns dock riktigt tunna bräder. Detta är på 14 mm.

https://www.bauhaus.se/varmlandsgolvet-moelven-ekonomi-14x117x3900mm?gad_source=1

Tillägg: såg din andra tråd om flytspackling. En till besvärlig undran då: ska du inte ta bort de gamla golvplankorna (isolera) och lägga nytt?

Redigerat:
D datja skrev:
Ok, jag förstår. Det finns dock riktigt tunna bräder. Detta är på 14 mm.

[länk]

Tillägg: såg din andra tråd om flytspackling. En till besvärlig undran då: ska du inte ta bort de gamla golvplankorna (isolera) och lägga nytt?
Inte utan att jag blir sugen när brädorna bara är 14 mm. Får se vad långa personer här hemma tycker om idén 😁

Att byta hela golvet har jag faktiskt inte tänkt på. Det är en sektion där någon tagit bort trägolvet och sen lagt cement. Troligen något el- eller avloppsjobb. Sen har man lagt plastmatta över hela alltet (som vi nu slitit bort). Cementen skulle man behöva ta bort i så fall.

Egentligen kanske det där är bästa idén, för på sätt sätt skulle man tom vinna några mm takhöjd. Så beror på hur mycket jobb man är villig att lägga på det 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.