Jag ska flytspackla för första gången, och tar gärna emot tips och råd! 🙂 Bifogar en bild på hörnet som ska flytspacklas för att kunna lägga klickgolv över. Köksgolv i hus från 1850-talet.

Skivan framför dörren är 750*300 mm, och fastsatt 10 mm nedanför resten av golvet. Är det en bra plan att först höja skivan (dvs ta bort den, lägga material under och spika tillbaka den), och sen flytspackla över det + där det är lite nedsjunket? Vad behöver jag tänka på när jag flytspacklar? Är total nybörjare 😳😆

Detta kommer såklart spricka under klickgolv. Gör det något?

• Hörn av köksgolv med träplanka utjämnad 1 cm lägre och delvis sänkta brädor markerade för flytspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När man flytspacklar måste underlaget vara helt tätt för annars rinner flytspacklet iväg ner i bjälklagret. Går det verkligen att få detta helt tätt?

Det är vanligt att man fyller ut med masonitskivor (3 mm, 6 mm eller tjockare) och lumppapp (1 mm tjock och kan användas i några lager) för att få ett underlag som uppfyller klickgolvets krav i monteringsanvisningen. Det behöver inte vara helt jämnt utan t.ex. 1 mm i höjdskillnad på kort avstånd kan vara acceptabelt.

Om du verkligen vill spackla så verkar handspackel bättre när det gäller så liten yta.

Om flytspacklet spricker så kan det bli smulor av det och då gör det ingen nytta längre.

• Gilla
Dr Benz och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När man flytspacklar måste underlaget vara helt tätt för annars rinner flytspacklet iväg ner i bjälklagret. Går det verkligen att få detta helt tätt?

Det är vanligt att man fyller ut med masonitskivor (3 mm, 6 mm eller tjockare) och lumppapp (1 mm tjock och kan användas i några lager) för att få ett underlag som uppfyller klickgolvets krav i monteringsanvisningen. Det behöver inte vara helt jämnt utan t.ex. 1 mm i höjdskillnad på kort avstånd kan vara acceptabelt.

Om du verkligen vill spackla så verkar handspackel bättre när det gäller så liten yta.

Om flytspacklet spricker så kan det bli smulor av det och då gör det ingen nytta längre.
Okej, jättebra poänger som jag tar med mig. Jag borde testa vad jag kan återkomma med masonit och lumppapp innan jag ger mig på spackling. Tack för råden! 😊

BirgitS
Och kolla upp exakt vad det står i golvets läggningsinstruktion så att du vet vilka ojämnheter som är acceptabla, det varierar.

• Gilla
heljo326 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och kolla upp exakt vad det står i golvets läggningsinstruktion så att du vet vilka ojämnheter som är acceptabla, det varierar.
Ja bra idé, jag har inte köpt golvet ännu så har fortfarande chans att välja ett golv som är så accepterande som möjligt. Tack! 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.