Vi behöver tyvärr byta ut vårt gamla plankgolv i vår lägenhet från 1896 då det är trasigt.
Golvet sviktar rejält och vi tänkte därför passa på att dra bort allt, limmskruva nya reglar på ena sidan av de gamla reglarna och eventuellt ett par kortlingar på det.
Reglarna som sitter där idag(mellanbjälklag) är i pricip gamla stockar på cirka 145-170mm. Min tanke är att sätta 145x45 reglar samt ny isolering innan spånskivor för att få det helt rakt.

MEN.. ett par rum är närmare 5.7m långa och breda och jag misstänker att originalreglarna är minst lika långa. Då vi bor på 4e våningen utan hiss och smal trappuppgång, så finns det inte en chans för oss att få upp så långa reglar.

Fråga nummer 1:
Kan man på ett säkert och bra sätt montera ihop två reglar till att bli en? Alltså ha en som är 3m och en 2,7m som man förankrar i varandra på något bra sätt?

Fråga nummer 2:
Räcker det att jag fäster de längst med regeln eller behöver jag fästa ändarna på något sätt?

Tacksam för råd.

T
Ja, du kan skarva reglar. Ta en annan regelbit som är minst 1,5 meter och skruva ihop med dina två reglar med ett antal skruvar från båda håll.

Om du skruvar de nya reglarna till de gamla så styvar du upp dem men det är inte fel om de även ligger på något i ändarna.

Okej tack för bra svar! Nu när jag öppnat upp golvet i ena rummet verkar det som bjälklaget går från ena väggen in under andra och ut i hallen. Allt i bra skick och riktigt tjocka och breda reglar/bjälkar. Cirka 17x17cm kanske och cc på 50-55cm

Men är orolig för vikten. Klarar ett gammalt lägenhetshus från 1897 att man förstärker med nya reglar och spånskivor som sammanlagt väger något ton? Förstår att vikten blir utspridd men rädd att det ska rasa ner till grannen😅

T
Om du räknar på vikten per kvadratmeter så ser du nog att det inte blir så farligt.
Sen är ju tanken att du förstärker golvbjälklag som vilar på bra upplag så risken minskar nog att grannen får bjuda på kaffe 😁
Skruvlimmas spånskivor så bidrar de till styvhet och styrka.

Tack! Nu när jag börjat riva ut allt ser jag dock inte vad de gamla balkarna vilar på. Ändarna går långt in under väggarna så kan inte fästa ändarna på de nya reglarna mot något. På ett ställe försvinner de in i tegel.

Blir mer vikt på ändarna med de nya reglarna men kanske ändå är ok om de styvats upp?

T
Det är ingen panik, så länge de gamla bjälkarna inte är ruttna

• Gilla
Grogu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Grogu Grogu skrev:
Vi behöver tyvärr byta ut vårt gamla plankgolv i vår lägenhet från 1896 då det är trasigt.
Golvet sviktar rejält och vi tänkte därför passa på att dra bort allt, limmskruva nya reglar på ena sidan av de gamla reglarna och eventuellt ett par kortlingar på det.
Reglarna som sitter där idag(mellanbjälklag) är i pricip gamla stockar på cirka 145-170mm. Min tanke är att sätta 145x45 reglar samt ny isolering innan spånskivor för att få det helt rakt.
Det absolut vanligaste i bostadsrättsföreningars stadga är att bjälklagren tillhör föreningens ansvarsområde och att man som bostadsrättsinnehavare inte får göra något alls med bjälklagren utan styrelsens tillstånd. Det handlar t.ex. om att folk inte ska förstöra bärigheten, belasta för mycket eller försämra ljuddämpningen.

Har du fått tillstånd att göra ändringar i bjälklagret?
Att göra förändringar, som man behöver lov till, utan att ha fått lov kan vara tillräckligt skäl till att bli av med bostaden.

Ja

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.