Hej har en fråga!
Har ett hus med krypgrund och funderar på att lägga nytt golv i hela huset. ”Fråga” kan jag hel limma golvet? Gäller ett laminat golv.

M Mikael Kruuse skrev:
Hej har en fråga!
Har ett hus med krypgrund och funderar på att lägga nytt golv i hela huset. ”Fråga” kan jag hel limma golvet? Gäller ett laminat golv.
Ps vet inget om golvet idag flyttar in om en månad

Hur tänkte du hellimma laminatgolvet? Mot underlaget eller i skarvaran för att täta det?
Fråga 1 är nog vilket laminatgolv du har tänkt dig och om det kan limmas på det vis du tänker dig.

Tänkt hel limma och finns det inte spånskiva eller osb under så tänkte lägga det. Vill gärna veta om det e bra eller ska man ha det flytande. Tänker på att huset kan röra sig, spricker golvet eller håller skivorna o det limmade golvet ihopa det?

Om du limmar ett laminatgolv som enligt instruktionerna ska vara flytande riskerar du att få problem.
Risken är ju att det golvet du limmar det i och laminatet utvidgar sig olika mycket. Då kan du få glipor som kommer och går beroende på årstid.

Varför vill du limma det?

Pratade med leverantören och dom sa okej att limma. För min del var det att små hundar lika med små skvättar och lite vatten och spill tätt

Normalt (typ alltid) är både parkettgolv och laminatgolv flytande. Man kan limma skarvarna för att de ska bli täta.

• Gilla
Mikael Kruuse
  • Laddar…
En liten undran man ser många olika tvprogram där dom limmar och spikar.
Ok jajag vet dom kan ju inte men typ alla gör det. Så jag kommer ifrån gutenplatta och ska ta maj an detta projekt. Men vill göra rätt från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.