Golv
Björn_Nilsson: Epoxigolv som man flyter ut. Kan färgas i valfri kulör Finns en som andas och en som inte andas... Kommer inte ihåg vilket. Ganska dyrt. Så småningom ska jag lägga sånt i mitt garage.
bondfia: Jag säger LINOLJA! Linolja är det enda som håller sig snyggt i längden, dessutom kan du bättra på där det slits mest, utan att flytta ut möbler och annat. Lacken är snygg så länge den är hel, men minsta skada på den, släpper igenom smuts som du aldrig får bort innan golvet slipats om... Mitt oljade köksgolv råkade ut för en 5-kilos gryta som landade på ena örat. Det blev en
Gangsingen: Skippar att flytspackla. Vad ska jag spackla golvgipsskarvarna med?
para: Kolla på sigro.se där kan man få en kalkyl på Roth-greer. Jag gjorde en för mitt hus. 100kvm 6slingor o trådlösa termostater, shunt o reglerutrustning och hamnade på 60tusen, alltså 600:- per kvm men då var det dyra golvvärmeplåtar med för 220:-/kvm så neråt 350-400:-/kvm kanske utan plåtarna?
MathiasS: Någon millimeter spelar ingen roll. Om det dippar lite mer på något ställe även efter flytspacklingen så tar du bara och spacklar lite med fix innan du börjar lägga plattorna.
mycke_nu: Jag håller just på med att åtgärda ett gammal sviktande och ojämnt golv i vårt 101 år gamla hus. Golvbjälkarna är troligen från ett äldre 1700-tals hus och det gamla golvet hade ett rejält fall på 2 cm mot mitten. Golvbrädorna var helt slut, tills största delen uppätna av Strimmig trägnagare som härjar här på Gotland. Ytterligare en anledning att riva up golvet är att det
lillalillajag: Om ni slipar parketten så lär den väl med största sannolikhet bli ljusare?? Oavsett så kommer ni aldrig att få det lika,så köp nån snygg golvlist som ni kan tänka er och lägg mellan.. Annars så brukar det vara billigast att byta ut hela golvet,det e ganska dyrt att slipa golv.Men om ni helst vill behålla det gamla golvet så skulle jag leta reda på nån snygg list att lägga
bumpaberra: Vi har 1-stav i stora delen nere kök vardagsrum(90m2) resten av alla rum och allrummet uppe har vi 3-stav. Tycker det beror lite på planlösning. Vi har ganska öppet mellan vardagsrum och kök och kände att det skulle bli lite grilligt med 3-stav där.
Jessica Pessica: På ett mörkare golv syns dammet tydligare, ek är därför ganska tacksamt i det avvseendet att det gömmer en del skit... Sén finns det ju en väldig skillnad på Valnöt från Valnöt. Vissa valnötsgolv är kvistiga och väldigt livliga medans andra golv är lite jämnare. Ställ dig frågan vad som är viktigast för er, är det att golvet ska vara tåligt? Eller har det med det rent
Peter2400: Det är väl en typ av epoxifärg och det finns några trådar här på forumet som handlar om det.
gaia: det gulnar snabbt i början men sen händer det inte så mycket mer. Det är ljuset som påskyndar processen.... gaia
coss: Om man har ett oljat bambu i ena rummet och lackat ekparkett i andra, vad göra man då?
lt1cobra: dags att köra ett race med www.arn.se? http://www.arn.se/vadarARN/Om-namndens-beslut/ Några branschorganisationer, till exempel Svensk Handel och Motorbranschens Riksförbund, har tagit på sig att träda in och svara för medlemmarnas förpliktelser, om dessa inte följer nämndens beslut. Kan vara en framkomlig väg om du vill få något till stånd?
Andersm74: Tack för svar. Men det blev Pergos 40x40 och det blev riktigt bra. Anders
_chrille_: Litet tips! Om någon skulle läsa denna gamla tråd. Jag håller med föregående post att betong möglar inte. Om man någon gång ska lägga ut platon ska man ta bort allt organiskt material, sågspån m.m Sen behandla underlaget med fungicid som tar död på mögelsporer (Mögelsporer är inget du kan se) Annars är lite fukt allt som behövs för att mögel ska kunna bildas på alla
Cyphera: En annan sak, parkett läggs ju i nästan alla nya hus nu för tiden. Lackar alla sitt golv efteråt? Och hade det behövts om man t.ex. hade lagt furuplank?
Fredman: Många pratar om flytspackel just nu. Vill ej flytspackla hela garagegolvet utan tänkte mig spackla i håligheter som har kommit utav vatten som har fryst i betongen och sprängt loss lite gropar. Efter det lägga en betongolja eller liknande. Funkar det? Andra tips?
bigl: [citat] Perfekt! Vi ska snart flytta och då blir det knopp-golv i sonens rum:)
Peter_K: Har nu skrapat trappan upp till övervåningen ren från gammal heltäckningsmatta och 95% av färgen och behöver tips på en bra golvfärg att måla den med. Den ska helst inte vara för hal så kanske en halvblank eller halvmatt blir bäst och så måste den torka på några timmar då vi har våra sovrum på övervåningen.
byggare henke: 2an blir inget flytande golv. flytande= inga fästpunkter ner i golv
perolinda: Behöver lite råd! Har brutit upp ett ca 8 år gammalt parkettgolv, är ett klickgolv som var limmat i den långa sponten. Har utan problem kunna bända upp golvet. Problemet är bara att sponten på kortsidorna på i stort sett alla bitarna har gått sönder när jag tog upp golvet.I övrigt är golvet i bra skick så min tanke är att använda det till ett annat rum som jag ska renovera. Är
bigl: Nu är det ju ett tag sedan du skrev detta men jag svarar i alla fall. I vårat förra boende hade vi pergo överallt, även i hall. Ingen golvvärme och bara en liten matta precis vid dörren. Vi hade små barn och bor i norr så det blev ofta vattenfläckar liggandes på golvet och vi hade inga problem alls med detta trots att vi var rätt slarviga med att torka upp efter oss. Inte mista
AnneFi: Kan ju fråga vad ni anser är bäst att göra 1. Blåsa allt. Alltså ur med reglar och isolering. Regla upp ett nytt golv, ny isolering, lägga frästa spånplattor med värmeslingor i och sedan skiva och golv. 2. Låta gamla isoleringen vara kvar. lyfta varannan golvplanka och lägga plåtarna i springorna. skiva och golv.
BigGitt: [citat] Därför ska man ställa cirkelsågen på laminatets tjocklek minus 1 mm. Då går det undan att riva utan att förstöra klingan eller ev slingor ifall de ligger ytligt. Dessutom om golvet är av klick typ, räcker det att såga längst kortsidan. Sen plockar man bara bort det. Och kan använda det till vägg i garaget. Eller annat.
duell: De spårade skivorna, värmeplåtarna samt slangen är Roths. Plåtarna: http://www.dinvvsbutik.se/images/2418009.jpg Vi har dubbel spån på hela övervåningen, så det blir lite högre golv i badrummet, men inte överdrivet mkt om det räcker med en gipsskiva och flytspackel.
wickerman: Tjenare..dom flesta beijer butiker har pergolaminat på visning. åk dit o kolla. Själv har ja kört pergo laminat i två hus hittils..e väldans nöjd...klart priset är lite högre en vanligt golv du kan köpa på andra byggvaruhandlare men ja betalar hellre lite mer o får kvalite.
Ina-79: Hejsan. Ring mig om du vill på 0707-915678. Mvh/ Ina
cem77: Sådant där golv med den tunna tjockleken ska ju inte ligga på reglar med spån mellan utan på ett stabilt underlag typ golvspånskiva, spontat virke eller betongplatta. Som det ser ut på bilden klarar golvet ju ingen punktbelastning. När du går på golvet sviktar det på andra ställen mellan reglarna eller är det stabilt? Sviktar det är ju det ett tecken på att det inte är som det ska.
nightzero: Hej igen, Tack för svaret. Golvet är lagt nu och jag tänkte berätta hur det gick om någon skulle ha samma fundering i framtiden. Jag tog en chansning och testade med masonit som jag beskrev och det blev faktiskt ganska bra. Golvet sviktar inte alls där jag hade nivå-skilnader. Tyvärr sviktar kanterna runt om golvet. Det är precis som att de yttersta golvplankorna i längsgående riktning
skidaren: Lånar den här gamla tråden för en fråga. Ska ta bort tre plastmattor i tre olika rum. Ska lägga klinker i ett och parkett i två. Ytan är totalt ca 30m2 Har provdragit i en matta och då verkar det som att i ett av rummen ligger det två mattor ovanpå varandra. Den första gick rätt lätt att ta bort det andra lagret satt hårdare och verkar falla sönder lätt. Hade tänkt hyra en