I höstas hade jag en hantverkare som lade in detta golv åt mig
http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/wood/article/20977/article.asp

Jag hade inte sett det i verkligheten men det såg väldigt fint ut på nätet, och dessutom är det slipbart 3ggr sas det. Novis och naiv som jag är så litar jag på informationen och ifrågasatte inte. (I min hjärna så har ett golv som är slipbart 3ggr samma färg även efter slipningen, men det har jag förstått att så är det tydligen inte.)

Resultatet blev mindre lyckat.
I skarvarna, mellan skivorna lyser träfärg igenom (det behövs ingen större höjdskillnad för att man ska se detta), på golvet lyser träfärg igenom på vissa ställen medan det på andra andra ställen i stället är en kraftig svart färg. Kvalitén på golvet är under all kritik i mina ögon, men genererar förstås fina vinster åt företaget Tarkett.

Köpet har skett via K-rauta som varit och tagit foto på golvet och Tarkett lovade i början av december att skicka en tekniker som skulle åtgärda problemet (jag pratade också själv med honom i telefon), och jag räknade med viss slipning och betsning.
Nu efter 5-6 veckors tystnad säger de istället att golvet ska vara på det viset och att vissa bräder suger åt sig mer färg än andra och vägrar göra något åt det.
Tarketts kundhantering är under all kritik :mad: q(;^;)p

Utöver detta ska sägas att det inte finns någon som helst skyddande yta på golvet, bl.a har en tappad tesked slagit bort en flisa på 2x10mm, den lyser fint på golvet.

Akta er för detta golv! q(;^;)p
Själv kommer jag aldrig mer att handla något som kommer från Tarkett! :mad: q(;^;)p
 
nikasp
Är det kök i och med teskeden? Jag kommer nog inte att ha trä om jag får välja i nästa boende. Jag lät lägga ett tunt ej slipbart Tarkett Viva i min förra lägenhet i både hall och kök. Det blev lite märken här och där under tre år och en glömd soppåse läckte lite vätska så då blev det en liten bula.

Nä, det blir kanske nåt snyggt linoleum golv i nästa boende då jag inte är jättesåld på klinker, dessutom går väl alla glas man tappar i klinker sönder? :) Nån som har tips på bra köksgolv förresten?
 
Ja, kök, och även i vardagsrum, de hänger ihop med varandra.
Sämre golv får man leta efter.
 
Kan rekommenera www.fairshopping.se till dig TS. Inte för att man alltid får den respons som man kanske önskar från företaget, men det k-a-n funka (funkade för mig). :)
 
  • Gilla
dosshell
  • Laddar…
För 1 vecka sedan var här folk från Tarkett och K-rauta, de tittade på golvet, de tog nya foton. Innan de gick sa mannen från Tarkett att han skulle ringa sina tekniker redan i bilen och att nu var bollen i rullning.
Bollen har rullat långt sedan dess... inte ett ljud har jag hört. :@
 
Det finns mer skrivet om kvaliteten på Tarketts salsagolv här på forumet.
 
D
Är det verkligen realistiskt att tro att man kan slipa ett färgat golv och ha samma färg på golvet som innan? För mig låter det som en självklarhet att det inte skulle funka, men kanske det skall funka???
 
Jag har gärna trä, men det ska vara rejält. Dvs massiva plankor som kan slipas i princip hur många gånger som helst.
 
Jag har fortfarande inte hört något från Tarkett... men i går var min hantverkare här med färg till golvet, färg som Tarkett skickat till K-rauta och som via min hantverkare hamnat hos mig, så nu kan jag krypa runt och lägga på färg där det saknas !!!!
Tarketts tekniker säger att golvet ska vara sådant... ???
Man lägger tydligen ett väldigt tunt lager av färg så att man kan slipa om det och byta färg om man vill, allt enligt mannen från Tarkett som var här och tittade på golvet.
Vem köper ett svart golv där träet lyser igenom för att man ev. vill slipa och byta färg i framtiden?
Genom att skicka mig färg har de i alla fall indirekt erkänt att golvet är dåligt!

Jag har haft en annan av Tarketts leverantörer här som tittat på golvet, han säger att den enda möjligheten för mig att bli nöjd är att golvet slipas och lackas om. Däremot bör jag inte lägga på den färgen igen säger han. I sin butik har han en skiva där han gjort en lätt repa med en nyckel, skivan står i butiken för att han ska kunna varna sina kunder för den. I ärlighetens namn så förutom denna produkt så var han hyfsat nöjd med tarketts övriga produkter.

Jag har knappt 25m2 golv ouppackat som var tänkt att användas i två rum i en tillbyggnad. Dessa kan Tarkett tänka sig ta tillbaka, men då måste jag ändå betala 25% av priset.
Ju mer jag skriver, ju mer förbannad blir jag och det jag anser om Tarkett, och givetvis K-Rauta som bryr sig mer om sin leverantör än sin kund, lämpar sig inte i text så det är bäst jag loggar ut för den här gången.
 
Redigerat av moderator:
Jag hade förväntat mig att representanten för Tarkett skulle ringa mig, men han verkar strunta i det. Jag har sökt honom flera ggr utan att få tag i honom, och idag har jag lämnat ett meddelande.
Bollen från Tarkett rulllar långsamt vidare...

Är det någon av er andra som har någon erfarenhet av att lämna över problem till konsumentverket? Positiva/negativa?
 
Redigerat:
Göran på tarkett ringde tillbaka till mig senare i går och han blev helt ställd till att börja med eftersom jag ringde från ett annat riktnr på mitt arbete. Han hade inte tid att prata sa han men han ändå säga att han hade pratat med K-rauta Halmstad som skulle prata med mig och att de hade kommit överrens med min hantverkare att han skulle lacka om golvet. Jag fick gärna skicka tillbaka resten av golvet men var tvungen att betala 25% för frakten (!). Jag menade att det var reklamation och inget jag ville betala för. Jag sa också att det minste jag kunde begära var att Tarkett ordnar omslipning och omlackering av golvet. Tyvärr så han Göran inte prata mer (!) utan skulle ringa tillbaka.
Idag pratade jag med min hantverkare som absolut inte hört något, vare sig från Tarkett eller K-rauta om att han skulle lacka om golvet. Han sa att han skulle ringa Göran om detta och dessutom höra om fraktkostnaden på 25% som jag betalt trots att han hämtat golvet från Tarketts lager.

Bollen rullar vidare... jag väntar på telefonsamtalet...
 
då ska man undvika tarkett och k-rauta helt....
bra reklam detta för dem..
 
köpte du golvet i höstas och behövde slipa om redan nu?? eller ville du slipa ner det för att skarvarna syntes?
 
Royla skrev:
...det såg väldigt fint ut på nätet, och dessutom är det slipbart 3ggr sas det...
Men vänta nu: Det här golvet är ju uppenbart betsat för att få den mörka färgen.

Slipar du genom lack + betslager så kommer ju så klart träets egen färg fram.
Fattade du inte att det var betsat? Var du sjuk när ni hade träslöjd i trean?
Trodde du att träet var genomfärgat svart? Det går ju inte.

Och de dumma golvfabrikanterna skall naturligtvis sota för att du inte vet vad trä är.

//KoW
 
KoW, tack för ditt svar som sa ganska mycket om dig själv.

Om du hade läst klart innan du slängt dig på tangentbordet så hade du förstått att problemet inte är hur golvet blir om jag slipar om det. Det accepterade jag när jag fick veta hur det förhöll sig.
Problemet är... ja, om du anstränger dig lite så framgår det ganska klart.

Nej, jag var inte sjuk när vi hade träslöjd.
Jag arbetar inte med golv men anser att ett svart golv ska vara svart över hela golvet.
Jag har ingen större erfarenhet av trä, men jag förmodar att du har det, du har säkert hela huvudet fullt.

Dina löjliga kommentarer passar bättre på andra forum.

//Royla
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.