Jag undrar hur stor skillnaden är i kvalitet mellan Pergo och andra finare märken och ett golv för 130-150kr/m2 på tex Hornbach. Har de tåligare yta, mindre känsliga mot fukt osv.

Skall lägga golv i hallen. Skall ha Ebeco Foil-golvvärme under. Dessutom skall jag lägga med click-guard (fuktspärr) Men jag vill ju inte råka ut för missöden för att man snålade på kostnaden/kvaliten.

Sen undrar jag om man i ovan nämnda fall skall akta sig för golv med fasade kanter.

Nu är det ju ett tag sedan du skrev detta men jag svarar i alla fall.
I vårat förra boende hade vi pergo överallt, även i hall. Ingen golvvärme och bara en liten matta precis vid dörren. Vi hade små barn och bor i norr så det blev ofta vattenfläckar liggandes på golvet och vi hade inga problem alls med detta trots att vi var rätt slarviga med att torka upp efter oss. Inte mista tendens lite upphöjda kanter eller likande.

I bostäderna innan så har vi haft olika golv i prisklass 150-200:-/kvm och då har vi alltid haft dessa problem trots att vi då (innan små barn) var mycket bättre på att torka upp efter oss.

Vid fler tillfällen har vi tappat både hammre och möbler i golvet (pergo) och det har inte blivit en skråma!!!

Jag kommer i alla fall aldrig mer köpa ett billigare golv. Det har varit värt varenda krona att ha ett tåligt golv!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.