När jag känner att det är viktigt brukar jag alltid vända på vattenpasset, och kolla andra hållet med.
(man kan faktiskt vända det i fyra olika håll, och jag har ett biltemapass som mäter perfekt två vägar men fel om jag vänder det åt andra hållet, vid lodrät mätning)
Även om jag vet att passet mäter rätt så kanske man råkat he det i golvet eller så sen sist, och det mäter fel därav.
Samma sak bör man kunna göra med laser, flytta och vänd, då ska det visa samma.
Noggrannheten hos t.ex. Hultafors vanliga vattenpass (hantverkspasset HV, inte hultafors hobby eller gör-det-själv-passet SM) är 0,5mm /meter. Den noggrannheten räcker förvisso till att sätta ett golv tillräckligt rakt. Problemet är istället passets känslighet, det kan lätt bli ytterligare 0,5mm /meter eller mer för att det inte syns tydligt om bubblan verkligen är i mitten eller inte.
Hultafors mästarstege MST t.ex. har däremot en känslighet som garanterat visar dig när bubblan inte är riktigt i mitten.
Laserpass har ofta en typiskt angiven noggrannhet på ca 0,2 - 0,9 mm/meter och känsligheten är ingen parameter i lasersammanhang, så de flesta laserpass ska väl fungera tillräckligt bra för att väga av golv med. Ja så länge dom fungerar enligt spec då !
Läs lite om noggranhet och känslighet:
http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784