Hej! Ny på forumet, verkar vara mycket hjälpsamt och ser fram emot bra tips och råd!
Jag går ut starkt med ett trådskapande.

Har just flyttat in i ny kåk och står inför ett dilemma vad jag ska göra med mitt original 30-tals brädgolv. Problemet är att golvet dessvärre har alltför stora springor, vilket ger mig känslan av att gå på ett "jordgolv med lite plankor utplacerade".
Det är också opraktiskt eftersom det samlas mycket damm/smuts/ohyror i springorna.
Springorna varierar från 3-4 mm till 15 mm. Skicket i övrigt stör mig inte, det är alltså främst springorna.
Jag gissar att golvet från början bara är ett grundgolv, och att det har legat linoleum/matta/parkett över tidigare.

Jag står inför några alternativ, det första är att nåta golvet med Casco S40 eller liknande. Frågan är om det kanske trots allt är för breda springor för detta alternativ? Gissar att det skulle gå åt en hel del fog för att täta till de riktigt tjocka sprickorna.
Fördelen är att man har kvar charmen och originallooken på golvet.
Det andra alternativet är att lägga ett klick-laminat/klick-parkett, vilket dock kräver en del mer jobb. Golvet verkar dock tämligen jämnt och stabilt, så det verkar vara en bra grund att lägga klick på.

Det primära i min frågeställning är den ekonomiska aspekten, jag ligger på en tight budget, och har också dåligt med tid. Pga budgeten ska jag helst (i sammarbete med mer byggvana vänner) försöka göra allt själv.
Det enklaste/billigaste vore väl kanske nåtningen, men det går ju också att hitta billiga laminat nuförtiden. Det handlar om ca 15 kvadrat, så det är ingen monsteryta som ska täckas.
Det finns uppenbarligen ingen golvvärme, och jag är osäker på vad som ligger i grunden under golvet. Det står på betong, men frågan är vad som är gjort med isolering/tätning.

Tankar? Tips, råd?

Tack i förhand

/Ale

Hej och välkommen!

Jag kämpade själv med drygt 15 kvadrat f.d. underlagsgolv i höstas. Mitt är från 1927 men har inte så stora springor som ditt, så jag behövde "bara" slipa det (citationstecknen är för att det var väldigt ojämnt så det blev mycket slipa).

Spontant tycker jag att nåtning låter som ett tveksamt alternativ i ditt fall. Jag har i o f s inte sett så stora springor nåtade men det känns som att det skulle kunna se rätt konstigt ut.
Sedan tycker jag personligen inte att skeppsgolv i ett gammalt hus har särskilt mycket med att "ha kvar charmen" och "originallook" att göra men det är kanske en smaksak?

En möjlighet är att lägga om golvet, d v s ta loss det och spika dit det igen bättre hopslaget, men det alternativet är varken snabbt eller enkelt om man inte är rutinerad. Jag hade ett mindre utrymme på 4 kvm där golvet var så illa skadat att jag valde att bryta upp det och lägga nytt. För skojs skull prövade jag att ta upp några brädor så skonsamt jag kunde och det var ett rent helsike. Det var dolt spikat med fyrtums trådspik snett in invid fjädern och det var lögn i h-e att få ut dessa spikar utan att ha sönder åtminstone fjädern.

Att bryta upp golvet och lägga ett nytt massivt trägolv skulle bli snyggt och går förhållandevis snabbt och lätt men det faller kanske på din budget?

Lägga dit ett laminatgolv känns som det säkraste alternativet just nu - det går ju att ta bort och göra något åt trägolvet senare när du får bättre med tid och/eller budget.

Hej Farzan, tack för svar!
Jo att lägga om hela golvet är nog inget projekt jag har möjlighet till inom den närmsta tiden, även om det såklart vore det optimala.
Du har en poäng med nåtningen, det kan se konstigt ut, men framförallt så går det nog åt en hel del S40.

Ska kolla mer på det här med laminatgolv, någon som har tips om bra billiga klicklaminat? Jag gissar att ett 6MM är för tunnt eftersom det trots allt handlar om ett brädgolv i grunden.
Vad gäller angående hänsyn till det som ligger under mitt brädgolv? Isolering, brandrisk osv? Skulle inte tro att det är spånisolering, ser inte så ut.
Ang förarbetet till klicklaminat, i princip är det bara filtduk och eventuell utjämning som krävs?

/Ale

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.