2 459 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Jämna till golv, hur?
Vilka metoder är lämpliga för att jämna till ett ojämnt spånplattegolv. Flytspackling (hela ytan) är uteslutet. Gråluppapp? Flytspackel ellan annan spackel på mindre ytor trots viss svikt i golvet? Det bästa had varit någon form av flexibelt spackel som tål viss svikt. Finns det?
Golvet ligger lite överdrivet som ett uppochnervänt V. Ca 5 mm högre i mitten än 3 meter åt vardera håll. Tidigare låg det ett laminatgolv och man hade lagt dubbel foam på vissa ställen för att jämna ut men det var lite svikt i golvet då som jag helst vill slippa. Svikten berodde främst på foamet eftersom problemet är mindre du när jag har nakna spånskivor. Jag vet inte om problemet försvinner/minskar när jag monterar det längre och krafitigare parkettgolvet (15mm) eller om det är ännu viktigare att det är plant.
Vill minnas att parkett måste ha ett jämnt underlag, max +/- 2mm. Du kommer med stor sannolikhet få knarr...
Kanske inte blir så bra att labba med foam i olika tjocklekar, skulle nog överväga att flyta. Maxit (Weber heter de numera väl?) tror jag har ett spackel man kan gjuta tunnt.
Kanske inte blir så bra att labba med foam i olika tjocklekar, skulle nog överväga att flyta. Maxit (Weber heter de numera väl?) tror jag har ett spackel man kan gjuta tunnt.
Klicka här för att svara