Jag håller på att byta från laminatgolv till lite mer exklusiv parkett. Golvlisterna/socklarna är fastlimmade så de går ej att demontera utan att skada väggen så jag vill helst behålla dessa på plats. Det nya golvet är tjockare så det går inte in under listen. Jag tänkte då spika en vanlig 3-kantslist utanpå men är osäker på om det finns nackdelar med detta. Eftersom det är sommar och golvet bör vara maximalt expanderat borde det väl räcka att lägga golvet några milimeter från den gamla listen?

Att sätta en 1/4-stav så som Du beskriver är ju det vanliga sättet att hantera ditt "problem" så det fungerar. Fast om Du ursäktar, snyggt blir det inte :)

Om listerna inte är för höga kan du prova att skära limmet med en kraftig brytbladskniv eller en Multimaster med kniv eller slipad skrapa det gjorde jag och det funkade fint

Tyvärr är listerna ganska höga ca 150 mm vilket ju även gör de extra värdefulla att spara. Kvartstav kanske är enda lösningen och det kanske räcker med 12 mm lister om golvet är 3,5 * 6 meter. Tänker allstå på hur mycket golvet kan tänkas krympa.

Jag har lagt trä-parkett-laminatgolv i 3 olika hus å en lägenhet sen 1984 och aldrig har nåt golv vare sej krympt eller expanderat så att det märks runt väggar/socklar. Jag har alltid haft 5-6 mm som utgångsmått men eftersom inga väggar är raka skiljer det utmed väggarna men det har heller aldrig märkts.

Personligen tror jag detta "problem" överdrivs men jag kan ju ha haft tur också :)

Limma fast list i väggen! Jisses! Dom kanske gjorde så förr i tiden utan en tanke på att någon kanske vill byta golvet i framtiden

Jag tror inte framtida golvbyte var det första man tänkte på för 100 år sedan. Om det är lim eller annan fästmassa vet jag inte men listerna sitter permanent och är alldeles för fina för att slå sönder. Idag går det knappt att få tag i lister av denna kvalitet. Möjligen specialbeställa för 100-200 kr/metern. Tyvärr kanske det inte blir supersnyggt med en modern kvartsstav utanpå dessa fina gamla lister men jag har nog inget val, eller?

Vad tror du om att använda ett multiverktyg (som tex Bosch PMF 180E) för att såga bort underkanten av de gamla golvsocklarna?

118668.jpg

Lägg en av de nya golvplankorna (eller kanske hellre något annat som är lite lägre än det färdiga golvet, alternativt det nya golvet utan underlagsfoamen på plats) intill sockeln och såga efter den.

PMF180_segsaw_crop_120._V201428774_.jpg

Fast det kan ju försås bli lite klurigt att få sista raden på plats om det nya golvet ska stickas in under de gamla socklarna...

stewed. Jag funderade faktikst på denna lösning efersom jag då hade ett svepskäl att köpa ytterligare en maskin. Men det kanske är lite väl tidskrävande att såga 20 meter sockel? tack för tipset men problemet med sista raden kvarstår ändå.

Hm fanns knappast nåt lim för 100 år sen som håller fast socklar så dom inte går att få bort. Förmodligen nåt som är fixat när man la laminatgolvet som ligger där nu, då gick socklarna att få bort å så limma man tillbaka dom, kanske med nåt sättlim typ PL 400.

Nåt alternativ till kvartsstav? Tex kan man lägga en vanlig platt list i samma material som golvet, syns mindre. I trappen ska vi sätta ett rep som kant mellan vagnsyckena och väggen med målad väv på, vet inte hur det ser ut runt väggarna i ett rum men det är ju ett gammalt hus så vad vet man?
Det är lättare att skriva att kvartsstav är fult än att komma på nåt bättre själv märker jag :) men det är också lätt att fastna i gamla mönster och att göra som man brukar. Det sätt som är enklast för en hantverkare "på timme" behöver ju inte vara det snyggaste eller ens det bästa.

storkarp skrev:
Men det kanske är lite väl tidskrävande att såga 20 meter sockel?
De där maskinerna, med rätt sågblad, är förvånansvärt effektiva. Utan tvekan mitt favoritverktyg. Men tänk på att använda rätt blad, det finns hur mycket som hellst att välja på.

finns inga blad i min mening som gör så fina snitt med de där multi verktygen, för mycket vibration, och då har jag använt ett par olika fabrikat och massvis med blad.... ta bort listerna ist, kommer se halvdant ut i vilket fall som helst annars...

20 m med multiverktyg är inget jag skulle ge mej på, så exakta är inte dom maskinerna eftersom man är helt beroende av sina händer och dom kommer inte att vara vågräta hela vägen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.