Jag har träbjälklag med spånsikvor lagda och vill nu komplettera med vattenburen golvvärme. Det är uppvärmd källare under - dock inte lika varmt som ovanvåningen. Ovanpå golvvärmen ska det vara parkettgolv.

Vad är lämpligast och minst jobb att göra? Min första tanke är glespanel ovanpå golvspånen och golvvärmeplåtar, "vändningarna" på slangen kanske kan ligga utan plåtar.

Ett annat alternativ är att skippa plåtarna, bara glespanel och slang - men jag är inte så intresserad av att värma bjälklaget ner mot källaren.

Om glespanel är rätt, ska jag ha ytterligare ett lager golvspån ovanpå detta eller funkar det att lägga trägolvet rakt på glesen? Det känns som att det är väldigt viktigt att glesen är åt rätt håll då så att man kan lägga parketten vinkelrätt?

Jag skulle med ditt utgångsläge lägga spårade frigolitskivor med värmeplåtar på golvspånet och sen parkettgolvet direkt på.
Det är nog en dyrare lösning men klart enklare och du kan lägga parkettgolvet närmast värmeslangarna. Parkettgolv är ju inte optimalt för golvvärme så att ha ytterligare golvspån emellan är inte att rekommendera. Om parkettgolvet kan ligga på glespanel avgörs nog av tjockleken men jag tycker det låter tveksamt, tror det blir svajigt. Men tillverkaren/säljaren vet ju vad som gäller för just ditt golv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.