5 715 läst ·
1 svar
6k läst
1 svar
Dala-Floda, vad har jag köpt???
Fyndade ett nytt trägolv på Blocket och ska lägga i barnens rum. Det är vitbehandlat massivt barrträgolv från Dala-Floda, men jag vet inte vad det är för ytbehandling.
Nån som känner till Dala-Flodas sortiment för 5 år sedan? Jag kan inte identifiera det med de som finns på deras hemsida nu. Jag ska skicka ett mail till dem också, men ibland kan man ju få minst lika bra info här.
Det är ju av ganska stor betydelse för hur jag ska sköta golvet i framtiden, samt om jag måste göra nån behandling efter läggning. Det har ju legat (i inplastade buntar) ganska länge, kanske ska man göra en ny inoljning direkt efter läggning?
Några idéer?
I monteringsanvisningen står i sista rutan för underhåll:Etiketten skrev:
Tror ni man kan lita på att det är ett vitoljat golv vi har då? Eller kan det vara vaxat eller lutat? Tycker det är lite märkligt att det inte står vitoljat som ytbehandling utan ,,,VIT.Monteringsanvisningen skrev:
Nån som känner till Dala-Flodas sortiment för 5 år sedan? Jag kan inte identifiera det med de som finns på deras hemsida nu. Jag ska skicka ett mail till dem också, men ibland kan man ju få minst lika bra info här.
Det är ju av ganska stor betydelse för hur jag ska sköta golvet i framtiden, samt om jag måste göra nån behandling efter läggning. Det har ju legat (i inplastade buntar) ganska länge, kanske ska man göra en ny inoljning direkt efter läggning?
Några idéer?
Fick ett snabbt och trevligt svar:
DalaFloda skrev:Hej
Det låter som du har ett golv med lut och vit oljebehandling. De hette Fura vit.
Direkt efter inläggning rekommenderar jag dig att torka golvet med utspädd vit golvsåpa av märket Herdins. Det är samma märke som vi har ytbehandlat med. Golvsåpan ger en skyddande hinna som gör golvet mer lättstädat och skyddar även mot gulning. Annars ska man vara försiktig med våttorkning av trägolv. Dammsug helst bara.
När golvet blir slitet eller torrt efter en tids användning kan du olja om det med Herdins golvolja. Vit för att ytterligare förstärka vitheten i ytan.
Herdins produkter borde finnas på de flesta färghandlar.
Lycka till.
Klicka här för att svara