1 190 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Golv på halvhärdat gips??
Vi håller på och renovera vårt kök, men så hade vi en liten olycka häromdagen då ett elementrör ingjutet i golvet pajade. Mannen bilade upp ett hål, en rörmokare fixade röret och så gjöt vi igen det med nåt sorts snabbspackel och grus i botten, och när det tog slut lade vi på gips. Insåg sedan att gipset har lång härdningstid - vi pratar flera veckor! Vi vill lägga trägolvet nu så vi kan få ett kök igen snart!
Måste vi vänta på att gipset ska härda helt, eller kan vi strö ut golvet nu? Det blir ett lager mjölkpapp och sedan fint trägolv på det. Det kan alltså "andas" lite. Finns det risk att det händer något med golvet??
Måste vi vänta på att gipset ska härda helt, eller kan vi strö ut golvet nu? Det blir ett lager mjölkpapp och sedan fint trägolv på det. Det kan alltså "andas" lite. Finns det risk att det händer något med golvet??
Vad exakt för produkter är det ni har använt? Tror det underlättar för forumet att hjälpa er om du har lite mer detaljer om exakt vad som gjorts och vilken produkt som använts. Hur ser grunden ut underifrån? Vad för "grus" användes och vad ligger under och över detta?
// Mats
// Mats
Vi har använt något snabbspackel som stelnar på typ en kvart. Hade varit underbart om man hade haft tillräckligt. Vet inte exakt vilken produkt det är, men fruns (Cottongrass) far är murare och jag fick påsen av honom.
Tyvärr räckte inte trots att jag försökte dryga ut det med grus. Muraren är på semester i Grekland och sa i telefonen att han hade en hel påse gips jag kunde hälla i hålet om det inte skulle räcka. Frun åkte och hämtade säcken med gips och jag blandade till och öste i. Gipset är någon sorts fasadgips. Hittade ingen angiven torktid på påsen men hittade något om 2-6mm/dygn på nätet.
Det är ju inte blött, och det kommer inte läggas något tätskikt ovanpå. Tänkt lägga ett lager lumppapp och sen parkett på det. I taket underifrån kommer det inte hända något på ett bra tag. Kanske i höst någon gång. Där kommer det vara ännu mindre tätt alltså.
Som jag tolkar situationen kommer det fortfarande torka, inte lika fort bara. Låter det korrekt?
Tyvärr räckte inte trots att jag försökte dryga ut det med grus. Muraren är på semester i Grekland och sa i telefonen att han hade en hel påse gips jag kunde hälla i hålet om det inte skulle räcka. Frun åkte och hämtade säcken med gips och jag blandade till och öste i. Gipset är någon sorts fasadgips. Hittade ingen angiven torktid på påsen men hittade något om 2-6mm/dygn på nätet.
Det är ju inte blött, och det kommer inte läggas något tätskikt ovanpå. Tänkt lägga ett lager lumppapp och sen parkett på det. I taket underifrån kommer det inte hända något på ett bra tag. Kanske i höst någon gång. Där kommer det vara ännu mindre tätt alltså.
Som jag tolkar situationen kommer det fortfarande torka, inte lika fort bara. Låter det korrekt?
Redigerat:
Hålet är ca 30x30cm och är precis intill väggen där radiatorrören går den (de jag lyckades träffa underifrån) så det lär inte bli så många kliv just där.
Känns bra att få ett svar som innebär att vi kan fortsätta med renoveringen
/Olle
Känns bra att få ett svar som innebär att vi kan fortsätta med renoveringen
/Olle
Klicka här för att svara