Hejsan!

Fick ett ryck och rev upp trägolvet i hallen pga. fuktskada (kass dörr). Jag tänkte lägga klinker sen men är osäker på vad jag ska ha under. Just nu är det bara golvreglarna med cc 60.

Nu i efterhand var det kanske dumt att riva bort alla brädorna :blushing: hade kanske varit smidigare med golvgips på det... och bara åtgärdat de fuktskadade bitarna.

Hur som helst så är det redan för sent. Jag har funderat på att lägga

Klinker
-----------------
Golvgips
-----------------
Golvspån
-----------------
Golvreglar

Är detta korrekt?

Tack!

Jepp

Jag hade skippat gipsen och kört flytspackel istället.

Vad är det för fördelar med flytspacklet förutom att det blir jämt på köpet? :)

Nu var hyresvärden här igår... Han tyckte att jag skulle fylla med lecakulor/frigolit mellan reglarna och sen gjuta upp en bit ovanför reglarna.. Jag har trots allt en källare under och inte värdens bästa golvreglar.

Hallen är dock bara 3 kvadrat.

Det som är viktigt är att Du inte får några rörelser i golvet under klinkersen för då spricker det. Flytspackelkakan håller förmodligen emot rörelser i golvspån/reglar bättre än gips som är skruvat i det som rör sej.
Men jag skulle hålla med din hyresvärd, skippa det organiska materialet och gjut på leca/frigolit.

En hellimmad golvgips håller utan tvekan (skruva inte, limma). Ska du gjuta måste du minst bygga på 5 cm för att det ska hålla. Flytspackel funkar alldeles utmärkt givetvis men låt dig inte luras av namnet. Är man ovan är det ganska lätt att misslyckas.

Gör som du vill. Alla tre alternativen funkar men gjuta tycker jag är en smula överarbetat.

Om du går på h.värdens ide (låter som att det är betongvalv "under" reglarna?), så gjut med ngt självutorkande tex eps cement eller abs 318. Tar du vanlig betong måste den torka (läs krympa) länge innan du kan lägga klinkers.
Går du på din egen ide så lägg i extra reglar så du får cc 30.
Fiberflyt 15-20 mm på (primad) spånskiva blir snäppet starkare än gips då du slipper skarvar.Brukar ju sägas att 15mm fiberflyt kompenserar för cc60 vs cc30 men tycker att du bör lägga i extra reglar ändå.

Om det är betongvalv i "botten" och om hyresvärden betalar?...kör bara EPS cement:)

Vill börja med att tacka för svaren!

Har dock väldigt svårt att bestämma mig för vilket sätt som jag ska använda mig av :) Källartaket är bara putsat på vass så även det hålls väl uppe av golvreglarna.

Jag har ca 50mm som jag kan bygga på, så lite tajt är det men det borde gå.

Vilket sätt är det lättaste att lyckas med för en amatör som mig?
Blir det någon direkt skillnad på priset tro?

Tack än en gång!

LÄttast är utan tvekan golvspån med limmad golvgips på det. Svårt att misslyckas med. Mellanlätt får nog sägas vara flytspackel på spånet följt av gjutning. Priset har jag ingen uppfattning om men tror inte att det blir så bamsestor skillnad. Om du kollar priset för de olika alternativen så tala gärna om vad det skulle kosta, är ganska nyfiken själv.

Inte flytspackel FÖLJT av gjutning....golvspån och flytspackel på det sen klinker..eller spån+gips och klinker.Men regla i extra så du får cc30
Det där med leca,betong och eps går nog bort då pga konstruktionen.

Jag håller på med samma jobb och tänker skruva golvgips i de gamla plankorna och sedan flytspackla 10-25 mm (golvet är så snett) Häftar nog fast några tunna armeringsnät för säkerhets skull. Det enda jag inte vet är om det är ok att flytspackla ända ut mot trädetaljer eller om man måste ha några mm mellanrum?

Du behöver inget mellanrum med tanke på fukt, i normalt inomhusklimat, om det var så du tänkte.Däremot behöver ju t.ex angränsande rums trägolv plats att röra sig.Alltså ingen springa mot "trädetaljer" men tidigare nämnt golv,vangstycken från trappa, eller kanske kraftig limträstolpe odyl kan ju behöva utrymme att krympa och svälla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.