Skall nu lägga parkettgolv. Tänkte börja i hörnet som syns på bilden nedan. I angränsande rummet (som är en liten hall) skall jag lägga laminatgolv så småningom.

Jag tror det snyggaste är om båda golvet möts precis i dörröppningen.

Det jag undrar är

1) Skall jag såga till första golvplankan så att den går in några cm i dörröppningen? Då måste jag ju såga resten av golvet som ligger på samma rad på samma sätt = mycket spill. Eller kan jag lägga golvet längsmed dörröppningen och såga till en några cm bred bit senare - som passar in i dörröppningen. Vad är bästa sättet? Förstår ni hur jag menar?

2) Parkettgolvet (som är oljat trä) är 1,5 cm högt. Laminatgolvet (svart klinker) är bara 0,7 cm högt. Det blir alltså en liten nivåskillnad. Hur skall jag göra "bryggan" mellan de två golven på snyggast sätt? Helst skulle jag inte vilja ha någon tröskel alls. Men parkettgolvet är väl flytande, så jag antar att jag måste ha någonting däremellan. Men vad är snyggast?

• bild (40).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Man sågar till hela första raden som ska läggas så att den sticker in i eventuella dörrhål och annat.
Tänk också på att mäta så att du vid den andra långsidan inte bara får ett par cm över till en liten smal bit.
Spill blir det inte så mycket av att du sågar bort typ 30-40mm vilket väl motsvarar vad som behövs för att komma in i dörrhålet...
En liten bit att lägga dit sen är ingen hit då du får en skarv direkt då.

För att kompensera höjderna kan du ju eventuellt köpa billig masonite och lägga två lager under laminatgolvet och eftersom dessa bygger 3mm/st så är du ju i princip i rätt nivå med foamen under golvet.

Paul-Staffanstorp skrev:
För att kompensera höjderna kan du ju eventuellt köpa billig masonite och lägga två lager under laminatgolvet och eftersom dessa bygger 3mm/st så är du ju i princip i rätt nivå med foamen under golvet.
Bra idé. Kan jag bara lägga dem direkt på det plastgolv (eller vad det nu är) som jag har idag? Måste jag fästa ihop masonitplattorna med varandra?

Jag har köpt grålumpapp som jag tänkt att lägga under både parkett och laminatgolv (inget foam). Skall jag lägga det ovanpå masonitplattorna då? Eller behövs inte det?

Om jag får upp golven i samma nivå (eller någon/några mm skillnad): vad är då snyggast att ha mellan golven. Vilken tröskel? Eller kan man på något sätt vara utan tröskel? Jag kan nada om nivålister/skarvlist/trösklar och vad det nu heter...

Tack för hjälpen!

Paul-Staffanstorp
Du ska kunna lägga dem lösa om de inte är alltför skeva...
I annat fall så kör med dubbelhäftande tejp så de hålls nere mot plastmattan och varandra.
Lumpappen ska du lägga strax under laminatgolvet istället för foamen då...

Det finns en hel del lister i bygghandeln som är väldigt tunna och det finns en hel del som är självhäftande och smidiga att lägga över skarven.

Paul-Staffanstorp skrev:
Man sågar till hela första raden som ska läggas så att den sticker in i eventuella dörrhål och annat.
Tänk också på att mäta så att du vid den andra långsidan inte bara får ett par cm över till en liten smal bit.
Spill blir det inte så mycket av att du sågar bort typ 30-40mm vilket väl motsvarar vad som behövs för att komma in i dörrhålet...
En liten bit att lägga dit sen är ingen hit då du får en skarv direkt då.
Nu står det still i hjärnan (kanske pga av att sjuka barn hållit mig vaken hela natten). Finns det något smart sätt att mäta?

Nya golvet är 20,2 cm brett.
Avstånd från vägg till vägg är 165,7 cm
Avstånd från vägg till vägg (inklusive en liten bit in i dörrhålen) är 178 cm

För att komma in i dörrhålet behövs 83 mm (då kommer golvet till mitten av dörröppningen)

I dessa mått har jag inte tagit hänsyn till att det skall vara ett visst avstånd mellan golv och vägg (minst 12 mm enligt länken ovan).

Se bild.

Hur räknar jag nu ut hur mycket jag skall såga av i den första raden, för att det skall bli bra i båda dörröppningarna?

• IMG_20.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan väl räkna som:
(1657-(12x2))/202=8,08415.......
Alltså, det kommer att gå åt 8,1 bredder av dina golvbrädor mellan väggarna, eftersom avståndet är så kort hade jag minskat glappet till kanske 8-9mm så är det lättare att gömma under listen sedan.
Lite fort hade jag börjat med en hel och kluvit den på mitten utanför dörrhålet. när du kommer till andra sidan blir det ungefär samma. alltså ca 100mm som sticker in i dörrhålet och sista brädan innan slutar med ca100mm.

Formeln är btw alla mått i mm.
längden på rummet minus "släppet mot vägg" på båda sidor delat med en golvbrädas bredd.

Men måste inte glappet mellan planka och vägg vara minst 12 mm?

Om jag utgår från din formel så blir det 8,2 brädor (1(657-(8x2))/200=8,205).

Gäller fortfarande "kapa ca 100 mm på varje sida"? Det verkar logiskt, men hur räknar du ut det? Går det att räkna ut ett exakt värde?

Till saken hör också att plankan som skall in i högra dörröppningen behöver gå 2 cm längre in jämfört med den vänstra. Om det har någon betydelse.

Och tack för hjälpen!!

Paul-Staffanstorp
Som jag ser det behöver man inte strula till det mer än nödvändigt då 178cm nästan motsvarar 9 plankor.

Alltså tar man och mäter från det högra dörrhålets mitt och ut till väggens början och lägger på vad man ska ha för glapp däremellan.
Är det då 83mm som du skriver så lägg på 9mm vilket brukar räcka mer än väl som glapp.
Det betyder att du sågar av 92mm på allt utav första raden utom där det ska sticka in i dörrhålet och sen kan du använda små masonitebitar som är 3mm tjocka som distanser.
Sätt 3st lite här och var mellan golv och vägg och sen är det ju bara att köra på.

När du kommer över till andra väggen blir det ganska likvärdigt vilket räcker länge som fördelning.
Mer exakt behöver det inte vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.