Hej,
vi har ett fult klinkersgolv över golvvärme (el) som är ca 5 år gammalt. Det är förra ägaren som lagt in det.

Nu vill vi försiktigt knacka bort klinkergolvet och behålla golvvärmen om möjligt.

Frågor:
Hur tar man bort klinkers på lättaste och snällaste sätt?
- Skrapa ur fogarna? Stämjärn?

Hur ser det ut under klinkersen tror ni? Gjutet eller "lådspår" som slingorna går i?
- Hur får man det slätt innan man lägger på marmoleum click golv?

Tacksam för tips/S

Paul-Staffanstorp
Troligtvis ligger värmekabeln i flytspackel men det bästa är om du kan kolla detta med förra ägaren.
Då är det ju bara att sätta bilmaskinen i plattorna och hugga upp dem.
Köra med en fräs så man får bort fixet.

Paul har rätt. Du bör inte ha problem med att hitta säljaren. Du eller föreningen har pers nr. Sen är det bara ringa folkbokföringen och nr upplysning.

Har nummer till förra ägaren så inga problem. Tack.
Slipar man lite lätt sen på flytspacklet?

Paul-Staffanstorp
Ja, du måste ju skrapa bort fixet på ett eller annat sätt så du får en slät yta.

Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, du måste ju skrapa bort fixet på ett eller annat sätt så du får en slät yta.
Du har en bra maskin till det :-)

Paul-Staffanstorp
He he... du har bra minne du...

Protools saneringsfräs att koppla till dammsugaren så är det borta i ett nafs... ;)

017518791910.png

Mmmm Marabouuuu

Har sett det går att köpa spec skivor med hårdmetall till vinkelslip. 300 kr. Men det dammar som...

Blodsoppen
Det går alldeles utmärkt att flytspackla golvet och lägga ny klinkers ovanpå. Om du nu har plats och har tänkt ha klinker igen. Jag har även spacklat golvet med fix så att alla fogar blir jämna. Blir hur bra som helst.

Paul-Staffanstorp
villvinnapålotto skrev:
Det går alldeles utmärkt att flytspackla golvet och lägga ny klinkers ovanpå. Om du nu har plats och har tänkt ha klinker igen. Jag har även spacklat golvet med fix så att alla fogar blir jämna. Blir hur bra som helst.
Om man nu läser topic så framgår det vad som vill göras... :rolleyes:;)

50fantast skrev:
- Hur får man det slätt innan man lägger på marmoleum click golv?
Ofta är det ju problem med höjden också och det är alltid skönast att få bort onödigt och gammalt material.

Blodsoppen
Ursäkta jag var väl lite snabb av mig där.

Paul-Staffanstorp
villvinnapålotto skrev:
Ursäkta jag var väl lite snabb av mig där.
Det är lugnt... kunde bara inte låta bli... ;)

Kanon, då är det väll bara att köra på ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.