12 583 läst ·
8 svar
13k läst
8 svar
Nylagt golv som knarrar
Vi hade ett gammal knarrande dåligt golv i vårt kök som vi rev ur helt och hållet när vi fick en vattenskada. Byggfirman la in nya reglar, ny isolering och sen på med golvspån som skruvades och limmades fast. Nu en månad efter jobbet är klart knarrar det ordentligt på ett ställe, dessvärre är det vid dörren så det är där man passerar mest. Vad kan jag göra i det här läget. Vad brukar man göra, kontakta byggfirman och be dom åtgärda det hela, har man rätt till det? Hur gör man isf, jag har fått köket installerat och parketten är lagt. För mig är det oerhört frustrerande då en av dom främsta orsakerna till att lägga nytt golv och betala en massa pengar var just att slippa knarret.
Luftfuktigheten har väl ökat/minskat och det har i sin tur fört med sig att träet (reglarna kanske?) har rört sig och "gnider" mot annat trä. därav knarret.
Du säger att det är vid dörren det låter. Hur ser tröskeln ut? Kan du skruva bort den och titta? Har du tur är det någon regel eller skiva som nöter där och då kanske du har möjlighet att åtgärda det därifrån?
Du säger att det är vid dörren det låter. Hur ser tröskeln ut? Kan du skruva bort den och titta? Har du tur är det någon regel eller skiva som nöter där och då kanske du har möjlighet att åtgärda det därifrån?
Snickaren borde ju vara den som är bäst lämpad att förklara varför knarret uppstår, eftersom han/hon är den som har monterat golvet.
M.a.o. är det snickaren du bör tala med i första läget.
Man bör dock ha i beaktande att det är mycket vanligt att trägolv förr eller senare börjar knarra. Det är ju ett levande material som rör på sig. Vill du vara 100% säker på att slippa knarr skall du gjuta ett betonggolv istället.
M.a.o. är det snickaren du bör tala med i första läget.
Man bör dock ha i beaktande att det är mycket vanligt att trägolv förr eller senare börjar knarra. Det är ju ett levande material som rör på sig. Vill du vara 100% säker på att slippa knarr skall du gjuta ett betonggolv istället.
Ett alternativ i all välmening kan ju vara att ringa snickaren och förklara läget och be dom om råd eller hjälp för att åtgärda situationen. Kanske det faller i lite bättre jord än att ringa och KRÄVA att de ordnar det. Bara ett tips.. Alternativt be snickaren komma dit och se själv och få det förklarat.
Klicka här för att svara