2 321 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hjälp med kvadratmeter till klickgolv
Hej! Behöver ett snabbt svar: Jag har mätt mitt hallgolv och fått fram följande mått:
Längd 223 cm, bredd 220,5 cm. När jag gångrar dem blir det 49,171.5.
Hur många kvadrat är det, och kan jag få fråga hur många kvadrat klickgolv ni tycker att jag ska köpa för att det ska räcka? Tack på förhand.
Längd 223 cm, bredd 220,5 cm. När jag gångrar dem blir det 49,171.5.
Hur många kvadrat är det, och kan jag få fråga hur många kvadrat klickgolv ni tycker att jag ska köpa för att det ska räcka? Tack på förhand.
Det blir 4,91715 m2 
Dvs. 5m2. Det är ett ganska litet utrymme. Nu har ju jag ingen aning om hur rummet ser ut eller vilket klickgolv det är (ska det mönsteranpassas). Det bästa är nog att du frågar i affären hur mycket extra du behöver.
(Men mer än 1m2 extra kan jag inte tänka mig att det krävs.)
Dvs. 5m2. Det är ett ganska litet utrymme. Nu har ju jag ingen aning om hur rummet ser ut eller vilket klickgolv det är (ska det mönsteranpassas). Det bästa är nog att du frågar i affären hur mycket extra du behöver.
(Men mer än 1m2 extra kan jag inte tänka mig att det krävs.)
Tack för svaret
Det är en liten hall med platsbyggda garderober längs ena långsidan, som inte går att ta bort. Alltså är rummet egentligen större. Men jag ska ju endast lägga golv på den fria golvytan. Jag hade tänkt mig denna:
http://www.bjoorn.se/shop/product.lasso?cat=Laminate&id=FB4192MZS1329PR001&t=Bjoorn%20Laminat%20Basic%20Merbau&s=1
Kan ju vara något av ett lotteri att köpa på nätet som nybörjare. Kanske blir det golv från affär istället
http://www.bjoorn.se/shop/product.lasso?cat=Laminate&id=FB4192MZS1329PR001&t=Bjoorn%20Laminat%20Basic%20Merbau&s=1
Kan ju vara något av ett lotteri att köpa på nätet som nybörjare. Kanske blir det golv från affär istället
Redigerat:
Jag vet inte vilken frakt de har men ska du köpa 6 kvm golv för 80:-/kvm så kanske det lönar sig att köpa lokalt beroende på fraktkostnad. Annars så ser jag ingen större risk att köpa på nätet, men köper du det i butik så har du ju möjlighet att se och känna på det innan om nu inte de säljer samma golv som finns i någon närliggande butik billigare.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Det är vanskligt att köpa på nätet om du inte sett golvet i verklighet. Färgerna kan bli helt fel. Även om du har en datorskärm som har rätt kalibrering. Köper du i en affär kan du ta hem prov så att du ser hur det ser ut hemma hos dig och hur ljuset faller på golvet.
Laminatgolv i en hall? Tänk på att både vatten/snöslask och grus under skorna kan skada laminat. Men visst, man behöver inte planera för 20 års livslängd.
Klicka här för att svara