Hej!
Har renoverat golvbjälklag och golv i bla hallen. Där ligger nu en bärlina av limträbalkar på cc 40, spårade golvspånskivor (22 mm), betongskivor (12 mm som golvgips fast av betong). Golvet har sedan klätts med klinker (granitkeramik 30x60 cm).

Efter att ha använt golvet ett par veckor märker vi att det rör sig i underlaget, på en del plattor knäpper det till när man kliver på dem. En del fogar har börjat spricka sönder (flisor släpper) samt en mindre klinkerplatta har släppt (passbit under tröskel).

Så, underlaget verkar inte vara helt stumt, det har jag lyckats räkna ut ; )....

Men vad göra?!

(1) Slita ut hela skiten och gjuta på en betongkaka ovanpå golvspånet
(2) Ge upp tanken med klinker på träbjälklag, man ber ju om problem
(3) Avvakta och sedan fästa om betongskiva och klinker där det det rör sig om 1-2 år

Är det normalt att fogarna ger sig först och att plattorna släpper senare? Jag läste en annan tråd på forumet om flexibla fog och fixmassor.

Tilläggas kan att:
(1) Jag har lagt in klinkern.
(2) Den inhyrda byggfirman som gjorde bjälklag även gjorde golvspån och betongskivor
(3) Jag förorda att gjuta på en förstyvande betongkaka, byggarn förordade denna konstruktion då den inte skulle bygga onödigt i höjd jämfört med andra golv.
(4) Betongskivan i sig är inte styv, den flexar när den lyfts.

Tacksam för råd och tips!

/Fundersam

Primade ni innan ni satte klinkret?

Det råkar inte vara överhäng eller liknande på vissa ställen så att det sviktar.

Är täckningen ok med fix? (fogen kvittar den är bara kosmetika).

Den konstruktion du beskriver ska vara ok annars tycker jag.

P
Exakt vad för "betongskiva" har använts? Minerit? Minerit VT? Masterboard?
Hur har den satts fast i spånet?

Hur gick du tillväga när du lade klinkern? Dubbellimning eller flytfix?

Hej!
Svarar på båda frågeställarna.
Vi primade flödigt innan (Ardex).

Den passbit som hade släppt sitter i kanten på golvet/undergolvet. Ja där kan det tänkas svikta mer. Men merparten av skadorna är mitt på golvet (där man går, dvs där jag har belastat).

De plattor jag lyfte och kollade hade ok täckning med fix, la med flytfix från Casco.

Minns tyvärr inte namnet på cementfiberskivan, det var inte Minerit. (Betonit är det namn som dyker upp i huvudet men det hittar jag inte på nätet. 12 mm tjock, betong med glasfiber runt om).

Skivan skruvades ihop med spånskivan med ngn skitdyr specialskruv. Här finns dock två funderingar. (1) Snickarn satte mycket mindre skruv (ca cc 20 cm) än vad han fick ut från leverantören. Och. (2) Betongskivan limmades inte mot spånet pga vi hade värmespridningsplåtar emellan skivorna.

:confused:

P
Har du använt flyfix och fått bra täckning så borde problemet ligga i undergolvet.
Ta reda på vilket fabrikat och modell det är på skivan som har använts och kontakta tillverkaren så du får veta hur dom vill att konstruktionen ska se ut.
Sedan är det väl bara ringa till byggaren och reklamera arbetet. Han har ju propsat på den konstruktionen så han får väl förklara varför den inte fungerar.

Det finns färdiga konstruktionslösningar för klinkergolv på träbjälklag med vattenburen golvvärme, så det är ingen omöjlig konstruktion.

Ok, misstänkte att det lutade mot en fight med byggaren. Tack för info

Jag fattar inte varför det inte håller? Låter ju i alla avseenden som en OK konstruktion eller vad säger ni som gör sånt här dagligen?

Mer frågor:
Inte så att plattorna sattes för sent i fixet?(skinnat fix)

Sviktar golvet såpass att ni känner det?

Hej VG!

Ja jag känner en viss svikt i golvet. Värt att berätta kan vara att vi var tvungna att göra om golvbjälklaget innan vi körde igång, nu ligger det 270 mm limträ på cc40. Spännvidden är just under 6 meter. Ställer jag lasern på golvet och hoppar så hoppar även laserlinjen en del (beror givetvis på hur rangligt ställ för lasern man har). I köket (samma bjälklag) la vi laminatgolv, där märks det att det gungar mer. (Men där ligger även laminatgolvet givetvis flytande).

Jag tror inte fixet har skinnat sig, låg på hela tiden då jag satte plattorna. (Är ingen golvläggare men har satt ca 40 m2 tidigare i huset, utan problems).

Hur är det kortlat mellan limträbalkarna?

Såklart sviktar golvet om man hoppar det gör nog de flesta golv, frågan är bara hur mycket ;) Vid normal gång tycker jag inte man ska känna att det sviktar alls om det ska vara klinker.

Frågan är ju hur lösa det snabbast/enklast och då är det nog att skippa klinkern tyvärr :( Verkar ju som bjälklaget är det som ger sig för mycket och jag tippar ni inte vill göra om allt IGEN. Alternativet är ju om ni kan komma åt och kortla från undersidan såklart.

Hej VG!

Det är inte kortlat över huvudtaget. Bjälklaget är fortfarande öppet underifrån så det är möjligt att dra dit några kortlingar.

Jag har minutiöst klivit runt på golvet för att hitta alla punkter som det rör sig på. Det är egentligen inte så många, kanske 4-5. Om man försöker styva upp det ytterligare genom att kortla, går det att plocka upp några plattor och lägga om dessa? Det är väl rätt stor risk att det blir dåligt gjort om man inte kan lägga jämt med fix överallt.

Alternativet jag tänkte mig annars var att riva bort klinker och betongskivan och sedan gjuta på en 3 cm betongkaka en sk bjälklagsförstyvning.
/M

Kommer du åt så kortla upp det kommer ge väldigt mycket om du gör det rätt. Du överför ju kraften från 1st limträbalk till att 3 st tar upp densamma.

Jag skulle definitivt testa detta det tror jag kommer lösa ditt problem.

För att åskådliggöra skillnaden kan du lägga ut tre plankor bredvid varandra och kolla nedböjningen genom att dels kliva på en och dels spika en tvärgående planka över alla tre och sen kliva på den enskilda.

v-g skrev:
Kommer du åt så kortla upp det kommer ge väldigt mycket om du gör det rätt. Du överför ju kraften från 1st limträbalk till att 3 st tar upp densamma.

Jag skulle definitivt testa detta det tror jag kommer lösa ditt problem.

För att åskådliggöra skillnaden kan du lägga ut tre plankor bredvid varandra och kolla nedböjningen genom att dels kliva på en och dels spika en tvärgående planka över alla tre och sen kliva på den enskilda.
Är du möjligen försäljare? Han har ju redan 22 mm golvspån, 12 mm betongskiva på cc 400 mm som redan gör merparten av viktfördelningen du beskriver. Kortling kan hjälpa en del men skillnaden kan inte vara speciellt stor. Men å andra sidan är det en ganska enkel åtgärd och det enda som jag ser som skulle kunna lösa problemet utan en radikal omkonstruktion.

Kjell

Bygger nästan dagligen badrum...Tycker att den konstruktion som beskrivs verkar helt ok.. kan det vara så att bjälklaget sitter slaget i yttervägg som rör sig? om så är fallet att betongskivan kan ha släppt och ligger och "flyger" lite här o var beroende på om det är fuktigt eller ej... Har du tillräckligt med isolering och pappat/plastat under? Fukt underifrån kan ställa till det men inte vanligt på limträ:confused: känner mig lite frågande vad som hänt, kan vara rörelser i huset som lyfter skivan.. Golvvärme vatten? kolla att den inte läcker.

mlkjhr:Nej jag gör bara dåliga affärer ;)

Kortling hjälper mer än vad du tror. Om du bygger prova att sätta två stycken på en 2"x3" uppreglad vägg och du kommer nog bli förvånad över resultatet åtminstone på den mittre regeln.

Kortlingarna skall såklart skruvas fast i bjälkarna så de sitter stumt i över/underkant. med lång skruv.

Detta är enda rimliga åtgärden som jag ser det och troligen kommer det lösa problemet också.

>Nej jag gör bara dåliga affärer ;)
Samma här!

>Kortling hjälper mer än vad du tror. Om du bygger prova att sätta två stycken på en 2"x3" uppreglad vägg och du kommer >nog bli förvånad över resultatet åtminstone på den mittre regeln.

Det går liksom inte att jämföra, för det första så är det redan ett golvspån och en betongplatta på som fördelar vikten, golvspånet gör mest nytta då den är väldigt styv. För det andra så är regelverket på cc 400 mm vilket gör att vikten redan nu fördelas över fler bjälkar än i ett regelverk med 600 cc som ditt exempel med väggen.

>Kortlingarna skall såklart skruvas fast i bjälkarna så de sitter stumt i över/underkant. med lång skruv.
Absolut.

>Detta är enda rimliga åtgärden som jag ser det
Instämmer.

>och troligen kommer det lösa problemet också.
Hoppas jag också men jag är inte lika övertygad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.