I vår lägenhet ligger vad jag antar är original(under?)golv från 30-talet när huset byggdes. Det är lackade furugolv med ganska breda springor emellan (1-4 mm), och inte särskilt breda tiljor (runt decimetern). Nuvarande skicket är sådär, det är skador lite här och var så det vore trevligt att slipa det.

Problemet är bara att det på sina håll knarrar en del, och på andra ställen sviktar det. Frågan är varför. Själv är jag lite orolig att det är för att det ska bero på fuktskador eller liknande under golven. Speciellt i köket där det sviktar.

Nu undrar jag:
1. Är det över huvud taget möjligt att diagnosticera felet utan att riva upp golvet?
2. Kan man slipa golv som sviktar?
3. Om man tar hit en slipgubbe som kollar på golven som säger att det här är kört, måste man då informera nästa köpare? Vi fick ingen info om detta när vi köpte, men föregående ägare hade nog heller inte haft hit en slipare. Hur är det med upplysningsplikten egentligen?

Att lägga in nya golv är uteslutet, då kör vi hellre med de gamla slitna.

Ok, trean kunde jag googla fram på egen hand. Jag är tydligen skyldig att upplysa köparen om den typen av fel.

Det gör ju bara valet svårare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.