Jag ska lägga nytt golv och nya socklar. Jag har rivit upp lite av det gamla golvet och tagit bort sockeln på ena sidan väggen. Sockeln var uppdelad i två delar, och mellan dem satt en plastbit (bilder). Elsladdarna låg alltså i sockeln och hela elsystemet i lägenheten verkar vara uppbyggd så.

Nu tänkte jag sätta dit ekfanérade socklar. Och då kommer problemet med plastbitarna. Finns dem att köpa fortfarande eller en moderniserad variant? Jag antar att det var 50-tals standard att göra på detta vis men kanske inte nuförtiden.

Jag tänkte först kontakta en elektriker som gör om hela elsystemet men ångrade mig när jag tänkte på allt jobb och vad det kommer att kosta.

Plastbitarna i sig är inget fel på, men jag vill ändå ha nytt och snyggt.

• PA301418.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PA301417.jpg
    Skapa konto
  • PA301420.jpg
    Skapa konto
  • PA301419.jpg
    Skapa konto
  • PA301421.jpg
    Skapa konto
Bild 1 o 2 är något med klenspänning typ telefon eller dörrklocka.
5:e bilden är nog vanligt uttag.

Men vad har du för alternativ mot att göra om elen, det där ser inte ut som någon höjdare.

Protte

prototypen skrev:
Bild 1 o 2 är något med klenspänning typ telefon eller dörrklocka.
5:e bilden är nog vanligt uttag.

Men vad har du för alternativ mot att göra om elen, det där ser inte ut som någon höjdare.

Protte
Alternativet är väl att konsultera med en elektriker. Men då ska det gå via bostadsrättsföreningen för ett OK. Inte säkert att man får göra om det själv. Och kostnaden får väl jag stå för.
Nu hade jag tänkt lägga sladdarna under sockeln och låta plastbitarna eller alternativ till dem sitta kvar. Men det ska helst vara i ekfanér.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.