Golv
Tyresö: [citat] Troligtvis inte. Tjäran är hård, men när man börjar slipa på den blir den varm och då blir den mjuk och kletig. Jag får rysningar när jag tänker på vilket strul jag hade innan jag löste problemet - och då är detta ändå mer än 20 år sedan.
Paul-Staffanstorp: Svårt att svara på faktiskt... så det är bara att chansa... ;)
Tyresö: Jag hade valt dom stora plattorna i hallen. Vad du sen lägger för plattor i badrummet, styrs väl inte av vad du har för plattor i hallen - det är ju 2 olika rum. Däremot bör du ha små plattor i badrummet, för att få till en snyggare läggning vid fallet.
pr95: Hade tur !hittade mindre plattor samma färg 3X3 =samma storlek 301mm med fog:D
UoC: Jag reklamerade två defekta plankor som jag inte tyckte höll måttet. Fick ett helt paket i utbyte, dvs 7 plankor. Ingen diskussion från Byggmax sida, så jag har varit nöjd med bemötandet. (gäller Umeå i detta fall)
ernemyr: hyrde på bauhus och de hade inte såna hemma. och hade bara tid att fixa igår så därför blev det denna. Och att dammsugaren på maskinen gick i sönder gjorde inte saken bättre
Fixartanten: Jiff Cream mot fett och kalkavlagringar fungerar på rostfläckar. Tror att det tidigare hette Vim.
slacker: Det är ju helt klart en fråga om VILKET nivell du talar om - Skall själv lägga in Nivell i källare men med tanke på takhöjd kommer jag att gå på 15-30mm varianten som hos min leverantör kostar 7500 för 30kvm ink moms. Dvs enbart för Nivellsystemet utan fläkt och utan golvspån. Nivell systemet installerar man enkelt själv mha en slagborr och ett vattenpass/laser. Golvspån får man
Tyresö: [citat] Den paddningstråden......finns det nåt mer att tillägga? Vilken människa till att vara insatt i markberedning - helt otroligt, men väldigt underhållande läsning trots all fakta - det är en sak att sitta inne med all fakta, men att förmedla den så bra, är en medfödd konst.
Gunsa Mellgrehn: Första ämnet på forumet och hoppas att jag skriver på rätt ställe... Varmvattenberedaren läckte i en rörkoppling vilket resulterade i att det trängde ner vatten genom brädgolvet ner i trossbotten. Har rivit upp en liten bit av golvet (tillräcklig för att få ner en arm) och slitit ut fuktig isolering. Kändes fuktigt i en radie av 40-50 cm runt platsen för läckan. Osannolikt att det
jeppeknaster: Inget svar på din fråga men, vi köpte våra "sisalike"-mattor på www.bossesmattor.se och blev jättenöjda. Halva priset jämför med mattbutiken här i Luleå.
S.Wiklund: tjena grabbar och tjejer där ute i byggsvängen. nu är det dags för er att hjälpa mig och min hustru lite grann när det gäller golvval och vad som går ihop med vad. vad tycker ni passar bäst i hop med ett ljust furu golv i ett vardagsrum för att få en helhetsbild på de??? Bakgrund: vi håller på med att ta bort 2 väggar i huset för att få en öppen lösning mellan vardagsrum/kök
Alfredo: Golvfirmorna brukar kunna ha stuvbitar av matta till bra pris. Antar att hunden inte är så kräsen på färg- / mönsterval....
Niclas Jonsson: Limmet har troligen förtvålats. Det är ett sjuka hus problem. Hyresvärden är ansvarig för din boendemiljö. Tar han inte frågan, så går du till kommunens miljörförvasltning och begär at de ska göra ett hembesök. Då ålägger de fastighetsägaren ett åtgärdande. Hepp!
tobben87: I Stockholm finns det två bra ställen att köpa breda lister i alla möliga material och former (som jag känner till). Det är panel och list som ligger på tomtebogatan i sthlm http://www.panelochlist.se/ och Erik A Nilssons trävaror i Bro norr om Stockholm http://www.nilssontravaror.se/. Kolla där, de kan säkert hjälpa dig, Jag vet att Nilsons trävaror kan hyvla ner lister i önskad
Paul-Staffanstorp: [citat] He he... jag vet... ;) Har nyligen avslutat en hel villarenovering där varenda golvlist/foder/smyglist m.m har bytats till massiva eklister som jag förborrat överallt eftersom det annars varit omöjligt att spika dit dem. [citat] Alternativt kapa karmen och dörrbladet i nedankanten vilket kan vara enklare ibland. Fördelen med att flytta upp alltihopa är ju att man kan ta bort det
pontkl: Ajdå, jag som precis bestämt mig för att enbart köra slipmaskin efter att golvet är lagt. Så jag vänder på frågan; är det en bra eller dålig idé?
TorpSara: Då går det utmärkt att måla, antingen med vanlig golvfärg (helst oljebaserad eftersom det håller längre) eller linoljefärg. Du beter dig som att det är ett omålat golv och följer instruktionen på hinken.
pbengtsson: Det finns nog ingen skivtillverkare som rekomenderar 80cc, men det kan funka om du kan se lite mellan fingrarna kring svikt. Men det verkar inte vara exakt 80cc? och då får du problem med att kortskarvarna inte hamnar över regel, och det skulle jag inte hoppa över även om det finns skivor som är gjorda för det med. Lägg ut ett gäng utan att limma dem och känn om svikten är ok.
hempularen: Tittar man på informationen från ex. Ardex för deras fix för granit, så står det att betong skall vara äldre än 3 månader.
kia2: Finns några bra böcker som ni kan rekommendera? Jag vet att det inte är så svårt, men jag har aldrig gjort det förut och känner mig osäker på hur jag skall såga (har aldrig använt geringsåg), vet inte hur jag skall få golvlisten att ansluta mot tröskel, vet inte hur man väljer tröskel baserat på typ av dörröppning och nivåskillnader. Tapetsering/målning finns det ju mycket
rookiebyggare: Hej Vi har kommit rätt långt i processen att köpa ett äldre hus med krypgrund och betongbjälklag. Jag skall träffa en fukttekniker eftersom det har framkommit att det finns doft i golvkonstruktionen som inte borde vara där dvs mugg. Idag så ligger golvkonstruktione på tjärpapp och en luftspalt på ca 100 mm. Jag har börjat bekanta mig om huset skall bli bra måste hela
Paul-Staffanstorp: [citat] Jag gör också så normalt sett men precis som du så ser inte kunderna heller hur man gör så jag "gjorde själv" en tröskellist i veckan som gick... 2100mm lång, 60mm bred och 8mmm tjock i ek med rundade kanter för att täcka skarven mellan två parkettgolv i ett valv... Men istället för att lägga tid på den själv så beställde jag den på Beijer och betalade 275:- för
Tyresö: Som jag ser det, så kan du börja läggningen från vilken ände som helst, fast jag förstår inte problemet i själva frågeställningen. Det enda viktiga är att du släpper minst 5 mm till alla väggar. En väldigt viktig sak är att golvmaterialet som du ska lägga, måste ligga travat inomhus - helst i samma rum - i minst 3 dygn (gärna fler dygn) för att acclimatisera sej. Det är
20-tal Österlen: Kolla med golvpolen i Malmö, dom har det mesta
Abbedabbe: Skadar definitivt inte. Binder eventuellt damm samt ökar vidhäftningen. Prima på du.
Tyresö: Jag har hört talas om det du beskriver och troligtvis har du en vattensamling under betonggolvet som skapar utfällningen/kristalliseringen. Prova att läsa lite om det på den här hemsidan och se om det kan hjälpa till. http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/att-reparera-betong
anis: Jag funderar på att slänga ut det orimligt fula plastgolvet i stugan och lägga in linoleum. Vi kallställer den icke så välisolerade stugan om vintern, alltså helt utan underhållsvärme. Är linoleum ett dåligt val med tanke på detta? Hur ska man göra med fukt/ångspärr under golvet? Jag har för mig att det inte rekommenderas om huset kallställs. Tacksam för synpunkter! /Anis