M
mats65: Klick-parkett finns att köpa både som ca 220-240 cm och ca 110 cm längder. Det är ju mycket lättare att få hem de korta, men vad finns det för nackdel med de korta varianterna jämfört med de långa som gör att de långa är vanligast?
0 svar · 2,9k läst
Thomas59
Thomas59: RIngde och kollade :rolleyes: med polarna på SAOL och dom säger ordagrannt (se p 4 nedan): PARKETT parkät⁴, r. l. m. (PALMSTEDT Res. 46 (1778) osv.) ((†) n. LEVERTIN Diktare 83 (1891, 1898)); best. -en; pl. -er. ( parkett (-quett(e)) 1778 osv. parquet 1822–1858) [jfr t. parkett, n.; av fr. parquet, diminutivavledn. av parc (se PARK, sbst.²)] A. om (urspr. avskrankat l. avbalkat) rum
17 svar · 9,0k läst
P
pjkw: Säkrast är ju att ringa tillverkaren / återförsäljare o fråga, men enl monteringsanvisningarna ska undergolvet vara "plant, hårt, jämnt, torrt och utan sprickor". I min bok uppfyller golvspån alla dessa kriterier.
3 svar · 1,8k läst
J
jkm75: Bra tanke om jag upplever det fuktikt som det är nu, men jag har precis köpt huset och tagit bort den klinker som legat i tvätt-delen tidigare och dessutom så är det generellt ganska fuktigt i källaren nu pga gjutning och sänkt uppvärmning under renovering... Huruvida det är 100% rätt med terakotta-tegel eller spelar mindre roll för jag tycker det är snyggt och vill gärna lägga in
2 svar · 1,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det blir väl jättebra. PL400 är ju standardlösningen för vanliga trösklar i och med att det är flexibelt i viss mån. Silikon är ju onödigt om du doserar limmet väl, d.v.s. att det jäser ut lite under kanten och fyller bra undertill. Det blir lika tätt. Använd maskeringstejp precis framtill kanten där limmet tittar fram så är du hemma.
1 svar · 13,4k läst
J
jonpet1963: Jag har rivit ut allt golv och verktyg som användes var cirkelsåg, grovdammsugare, tigersåg, rejäl kofot och en container ;-). Jag började såga en "mittlinje" tvärs reglarna över hela rummet. Sen sågade jag utmed alla väggarna... därefter längs med reglarna på båda sidor. Sen var det dags för kofot och bända... Till slut var det bara reglar kvar och då kom tigersågen till sin
3 svar · 6,2k läst
H
Henri: Det avgörande som jag ser det är att trä är äkta och laminat är dött. Både beträffande känsla och utseende vinner fanérgolv över laminat. Dock inte när det gäller slitstyrka.
12 svar · 16,5k läst
N
norrbottenstorpet: Är personligen allergisk mot klarlackade furugolv, men har nästan uteslutande furugolv i huset vi bor i. Numera finns ingen gulnad klarlack kvar. Det finns många andra fina ytbehandlingar såsom vaxning, såpning, oljning som ger vackrare ytor än traditionella lacker. Även målade trägolv kan vara riktigt snyggt på rätt ställe. Att slipa golv är inte jättesvårt, men kräver lite
1 svar · 2,9k läst
J
jkm75: Hej, Jag behöver gott råd ifrån någon (gärna med egen upplevd erfarenhet...) som kan svara på hur det skulle fungera med en terakottaklinker typ denna http://www.qvesarum.se/1/1.0.1.0/92/1/?item=prod_prod-s1/1863 i en tvättstuga i källaren i ett hus ifrån 1920. Halva källaren är isolerad med golvvärme i plattan medan andra halvan (tvätt & tork-rum) av källaren är en äldre
0 svar · 1,4k läst
M
mbengt: Hej! Vi ska bygga till vårt hus. I anslutning till det befintliga huset har vi en inglasad veranda (kall). Dess golv består av ett betongfundament (typ balkonggolv). Detta står på lekablock som är väggar till en källare.Ouppvärmd än så länge. För att förenkla situationen: ouppvärmd källare under betongplatta ska överbyggas med uppvärmd bostadsdel. Ev. ska källaren värmas up
0 svar · 1,4k läst
L
Lasse001: Framgår inte om du har golvvärme (vatten) eller inte. Om du har det måste golvet läggas vinkelrätt mot rörens läggriktning. Kanske lite knepigt efteråt men i alla fall är det så.
9 svar · 2,3k läst
F
Fixar_Krille: Riv upp allt lägg trossbotten och isolera. Sen på med ett brädgolv.Kostar inte mer och blir bra.
1 svar · 1,1k läst
A
Anders_Nilsson: Linoleum har en lite ojämn och skrovlig yta, plastmatta oftast glansig. Linoleum brukar dessutom avge en lite unken lukt om man luktar ordentligt. Tittar du på undersidan har linoleum en typisk jutevävsliknande struktur. /Anders
1 svar · 15,9k läst
M
Malmy2: Hej, jag har byggt en entree till vårt radhus och är nu i fasen där jag ska lägga golvet. Problemet jag har är att första delen av golvet är av trä (ca 2m2), och resterande är av cement (ca 3,5m2). Jag vill lägga klinkers och ha elslingor installerade. Så det finns väl några olika alternativ: 1. Jag flytspacklar först ett tunt lager (4mm) för att jämna ut, sedan, när det har
0 svar · 5,2k läst
A
abe: Jag skulle isolerat då du har inkommande vatten, och isolering är billigare än frysvakt. avlopp ska du ha om du har avlopp i närheten, annars en spygatt som går ut i det fria vid översvämmning.
2 svar · 2,2k läst
S
sled: [citat] Jepp testade utan foam först. Var tvungen att göra om allt efter att golvet "klickade" när man gick på vissa ställen. Kan bero på att mitt betonggolv var för ojämnt. På vissa ställen om man kollar riktigt noga kan man nog se en tendens till att fogarna knäckts men golvet är ljudlöst.
4 svar · 3,0k läst
P
pozz2: Tack för all hjälp och tipsen. Ska nog fixas sig nu
5 svar · 1,2k läst
P
PCLarsson: Bättre att golvet lyfter än att det trycker ut väggen. Kalla genast dit han som gjort jobbet. Sannolikt för lite utrymme mellan golv och vägg..
4 svar · 2,9k läst
pickels
pickels: I tjejens tidigare hyresrätt så var det linoleumgolv som "gick" sönder, en ganska stor reva i golvet. Lyckades att fixa det hyfsat. Gjorde som så att jag tog bort en mässingslist mellan hall och v-rum, skar bort en bit linoleumgolv under listen och filade så jag fick linoleumsgolvspån. Blandade det med lim och fyllde i skarvarna med massan. Tittade man riktigt noga eller om man visste om
1 svar · 7,9k läst
A
abe: Ingen som har sett "mitt" klinker?
3 svar · 2,8k läst
M
Mathias22: Jag har tänkt att byta ut bjälklaget sen, fräsa ner plåtarna i bjälklaget och lägga skivor ovanpå, därefter flytspackel och klinker. Det är bygg 1946, senaste 10 tal åren enbart brukat som sommarhus. Har klurat lite och låter de förbli träbjälklag. Ska ändå riva upp det för ska gjuta upp en klack för sedan kunna montera spiraltrappan. :)
12 svar · 2,4k läst
J
cheetah1: Ja, det är väl det vanliga, plast omlott 50 cm och sen foam eller lumppapp ovanpå det, kant-i-kant. Är plattan dränerad på normalt vis ska det inte vara några problem.
2 svar · 5,5k läst
B
Björn Grylls: Vad menar du med " 'bom' i skivan"?
4 svar · 4,7k läst
Raceman
Raceman: [citat] Det är nog flytspackel du tänker på. Det kommer förmodligen inte bli så bra. Det ser ut som om du har ganska rejäla springor mellan planken, och då kommer den rinna ned i trossbotten. Det är ju inte så stort utrymme du ska jämna till så två masoniteremsor räcker nog.
3 svar · 4,4k läst
T
Tant Blå: Tack nusLi för tipset. Skulle vara toppen om du har bilder att visa. /micofido
16 svar · 9,0k läst
M
Mathias22: Det räcker med att du stänger av värmen i badrummet, vänta 4 veckor från de du lagt klinker och fogat så ska de inte vara några problem. :)
4 svar · 1,7k läst
FredrikR
FredrikR: Vi har nåt av IKEAs billigare klickgolv på knappt halva övervåningen, inte alls skönt att gå på, äter strumpor och har börjat bli fult i skarvar. Ska bytas mot, vad det lutar åt nu, Byggmax Barlinek.
15 svar · 25,1k läst
W
wbghandi: 3 mm + - på 2 meter
7 svar · 1,7k läst
·
W
7 svar · 1,7k läst
·
C
CHolden: Kolla Barlineks 3 stav. säljs säkert på Byggmax? Bauhaus säljer väl Berg och Berg som har en del vettigt.
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.