Tack! Då är jag med :-)

Men jag är ändå inte säker på hur jag, i mitt fall, skall fästa kvartsstaven. Jag ser ju att du har spikat in den i tröskelplattan. Men i mitt fall går inte det. Kvartsstaven överlappar bara tröskelplattan med 1 mm. Så jag kan varken limma eller spika.

(men det kanske finns kvartsstavar som är högre än 15 mm - jag hittade inte någon sådan när jag sökte)

Det finns kvartsstavar och andra lister som är högra.

Paul-Staffanstorp
Sätt en smyglist 8x21 på högkant istället då... limma dit den om det är problem med att spika i tröskelplattan då den är av ek och ganska hård.

I annat fall sök upp en hantverkare som hjälper dig Kia... ;)

Jag fick borra med 1.5mm borr. Annars gillar inte spikar Ek :)

När man vill lägga ett nytt golv ovanpå det befintliga, bör man först kolla om inte det går att flytta upp karmen, den bit det nya golvet bygger på. De flesta gånger funkar detta, det brukar finnas plats mellan karmens ovanstycke och den tvärgående regeln i väggen. På så sätt undviker man att bygga in/upp på karmen.

Paul-Staffanstorp
kamilenski skrev:
Jag fick borra med 1.5mm borr. Annars gillar inte spikar Ek :)
He he... jag vet... ;)
Har nyligen avslutat en hel villarenovering där varenda golvlist/foder/smyglist m.m har bytats till massiva eklister som jag förborrat överallt eftersom det annars varit omöjligt att spika dit dem.

saturnus skrev:
När man vill lägga ett nytt golv ovanpå det befintliga, bör man först kolla om inte det går att flytta upp karmen, den bit det nya golvet bygger på. De flesta gånger funkar detta, det brukar finnas plats mellan karmens ovanstycke och den tvärgående regeln i väggen. På så sätt undviker man att bygga in/upp på karmen.
Alternativt kapa karmen och dörrbladet i nedankanten vilket kan vara enklare ibland.
Fördelen med att flytta upp alltihopa är ju att man kan ta bort det och lägga golvet enklare och sedan sätta tillbaka karmen...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.