3 391 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Tänka på?
Tjena. Jag frågar här och nu eftersom att jag inte är golvläggare men vad ska man tänka på när man lägger golv? Jag ska lägga nytt golv i lägenheten jag flyttar in i snart (bostadsrätt) och i vardagsrummet ska gamla parketten bytas. Bryter jag bara upp parkettgolvet med ett kofot och sen börjar om igen med papp underst och sen nytt golv eller vad har jag missat?
Sen en andra fråga är om jag ska lägga klinkers i hallen samt köket där det nu är vanlig matta, hur går jag tillväga då? lägger ut mdf-skivor och lägger på det?
Sen en sista fråga som jag hoppas på att få svar på.
hur är det med vattenburen golvvärme? Hur svårt är det att fixa? och vad är momenten?
Tack så hemskt mycket om ni har svarat
Sen en andra fråga är om jag ska lägga klinkers i hallen samt köket där det nu är vanlig matta, hur går jag tillväga då? lägger ut mdf-skivor och lägger på det?
Sen en sista fråga som jag hoppas på att få svar på.
hur är det med vattenburen golvvärme? Hur svårt är det att fixa? och vad är momenten?
Tack så hemskt mycket om ni har svarat
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Lite beroende på vad du har för underlag under det befintliga golvet.
Är det betong under så är det bara att lägga nytt parkett när det gamla är bortplockat och där du ska ha klinker ska mattan bort och sen lägger man klinker.
Har du träbjälklag under de befintliga golven så ska du antingen limma golvgips eller flytspackla golven innan du lägger klinker men mattan måste bort.
Vattenburen golvvärme kan jag inte mycket om men i en lägenhet kan jag tänka mig att det är ett ganska komplicerat val av värmesystem.
Är det betong under så är det bara att lägga nytt parkett när det gamla är bortplockat och där du ska ha klinker ska mattan bort och sen lägger man klinker.
Har du träbjälklag under de befintliga golven så ska du antingen limma golvgips eller flytspackla golven innan du lägger klinker men mattan måste bort.
Vattenburen golvvärme kan jag inte mycket om men i en lägenhet kan jag tänka mig att det är ett ganska komplicerat val av värmesystem.
Tack för ditt svar. Men om det är träbjälklag. Hur kommer det förmodlingen se ut under mattan då när jag river bort den, samma i vardagsrummet?Paul-Staffanstorp skrev:Lite beroende på vad du har för underlag under det befintliga golvet.
Du bör nog kolla med föreningen om du får ändra på uppvärmningssystemet. För övrigt är golvvärme enligt min mening overkill i en lägenhet om man inte bor ovanpå kallgarage/kallkällare, det är ytterväggarna och fönstren kylan kommer ifrån.
Vad gäller vanliga golv så lägger man dem ofta ovanpå de gamla om det inte bygger för mycket på höjden med avseende på trösklar och sådant.
Vad gäller vanliga golv så lägger man dem ofta ovanpå de gamla om det inte bygger för mycket på höjden med avseende på trösklar och sådant.
Rome skrev:
........................Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Rome skrev:
Om du läser mitt första inlägg så ser du kanske att jag skriver ex+akt hur du ska göra i det, precis som tank77 dessutom citerar än en gång för att visa dig att du redan fått svaret...
Matta får man ju använda en mattstripper för enklaste upptagning och parketten är ju bara att bräcka upp... :x
Tack Tank. Såg det precis när jag hade skickat meddelandet.
Jo ni har hjälpt mig mycket ska jag säga, men som sagt nu är det bara att få allting att stämma i höjder då trösklar ska sättas mellan hall - vardagsrum, hall - sovrum och hall - badrum.
Jo ni har hjälpt mig mycket ska jag säga, men som sagt nu är det bara att få allting att stämma i höjder då trösklar ska sättas mellan hall - vardagsrum, hall - sovrum och hall - badrum.
Klicka här för att svara