1 810 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Problem golv
Har problem sen jag rev bort plastmattan i sovrummet i sutterängplan, länk:
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/Ta245710.jpg
Är någon slags luddig papp klistrad mot betongen. Hade tänkt hyra en htc 270 men vart osäker om det skulle gå bra med den, testade lite med vinkel slip och tungstens blad men det bladet kläggade igen hyffsat snabbt av det svarta.
Någon som vet mer exakt vad det är för något?
Helst hade man ju bara lagt nytt golv direkt på den gamla plastmattan, men jag antar att man är tvingad att få bort allt innan man kan lägga nytt?
Tacksam för svar.
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/Ta245710.jpg
Är någon slags luddig papp klistrad mot betongen. Hade tänkt hyra en htc 270 men vart osäker om det skulle gå bra med den, testade lite med vinkel slip och tungstens blad men det bladet kläggade igen hyffsat snabbt av det svarta.
Någon som vet mer exakt vad det är för något?
Helst hade man ju bara lagt nytt golv direkt på den gamla plastmattan, men jag antar att man är tvingad att få bort allt innan man kan lägga nytt?
Tacksam för svar.
Redigerat:
Det är tjära, som dom har limmat mattan med. Det är ett hel#%& att få bort. Det enda sättet är att du hyr en mattborttagare - ser ut som en bred motoriserad spackelspade, fastsatt på en lång käpp. Du kommer få slita med den maskinen ganska många timmar innan allt är borta - och det låter väldigt mycket.
Alla slipmaskiner gör att det kletar ännu mer. Se till att ha en dammsugare beredd när du kör maskinen - det där svarta tjärdammet som lossnar, fäster på allt i huset.
Jag rev bort sånt i hallen i min första lägenhet på 80-talet, för att kunna lägga klinkers. Dom sista ojämnheterna tog jag bort med fin sand som jag "sandpapprade" med en planka. Gick åt mycket sand - och mjölksyra i armarna.
Det är ett enormt jobb - men det går att få bort. Det kanske finns nåt tjärlösningsmedel som gör jobbet lättare.
Alla slipmaskiner gör att det kletar ännu mer. Se till att ha en dammsugare beredd när du kör maskinen - det där svarta tjärdammet som lossnar, fäster på allt i huset.
Jag rev bort sånt i hallen i min första lägenhet på 80-talet, för att kunna lägga klinkers. Dom sista ojämnheterna tog jag bort med fin sand som jag "sandpapprade" med en planka. Gick åt mycket sand - och mjölksyra i armarna.
Det är ett enormt jobb - men det går att få bort. Det kanske finns nåt tjärlösningsmedel som gör jobbet lättare.
jawa74 skrev:
Troligtvis inte. Tjäran är hård, men när man börjar slipa på den blir den varm och då blir den mjuk och kletig. Jag får rysningar när jag tänker på vilket strul jag hade innan jag löste problemet - och då är detta ändå mer än 20 år sedan.
Klicka här för att svara