Golv
BorgP: Tack! Jag planerar vidare. Det blir nog både slipning och oljning när vädret gör att man kan ställa ut en del möbler och busiga barn. :)
uno83: Tror du att det går att åtgärda utan att lägga om golvet? Det verkar som att ekstavarna släppt från den underliggande plankan.
John J: Finns någon slags plastskruvar som man skruvar i reglarna för att fixa nivåskillnader, fungerar kanon!!
yuphin: Jag tog bort tapeten och testade med Julas P600 lim..Det skall ju härda ett tag så imorgon vet jag om det fungerar...Annars har jag ett nytt betongborr i reserv av typen SDS+ i reserv :)
JPA666: OK,tack för svar! Skulle kanske ha sagt att det är bara "rännan" för dom nya avloppsrören som jag skall gjuta igen samt golvbrunnen... Sen skall det flytspacklas är det tänkt och sen på med klinkers. Men har slått i ett par rejäla långa spik i den "gamla" betongen som jag skall gjuta intill. Det blir ca 4 cm kaka på kaka men jag är något så förbenat trött på att bila så det
Segge: Någon som testat dessa i folierad MDF som sitter med clips? Funderar på om det följer med kortändsdekor med socklarna? Dom har en sats men den fanns inte till det golv jag lagt, men dom har en färmatchad sockel, och något borde dom ju ha för kortänden. Annars begränsas användingsmöjlighetet väldigt, tycker jag.
problemfinnaren: Med duschkabin, bra ventilation och varma tofflor så du inte fryser om fötterna tror inte jag att det är något problem. Badkar skulle jag väl inte ställa dit. Det är klart att du inte kommer kunna få ut några försäkringspengar för eventuella fuktskador.
Manhood: Har bestämt mig för att köra trösklar på ovanvåningen. Där nere kör jag flytande genom alla 3 rummen med skeppsgolvet. Blir inte snyggt med trösklar eller lister där som bryter mönstret...
plattsattaren: Satt och läste detta och det var intressant. För regel nr 1 för golvvärme är att om det är en hall så blir det oftast blött och då skall man lägga en fuktspärr innan plattorna sen skall värmen vara avstängd under 4 veckor för fixen skall härda och fukten skall tränga ut när det är fogat väldigt viktigt Sätter man plattorna så gör man det lite mer lösare fixen så fäster
yuphin: Julas billigare variant kan jag rekommendera...hur lätt som helst att skära laminaten och mycket snabbare jämfört med att såga... http://www.jula.se/laminatskarare-137715
Niclas Jonsson: Hårdvaxolja är kanon,har det på en hel våning. Men det är dyrt, och du kan inte räkna med att butiken har det hemma, utan de får ta hem.
Johan Gunverth: Jag tror att TS har plankgolv under. Tar man bort det får det ju blir spångolv först och sedan parkett. Ett plant plankgolv är ju rätt bra underlagsgolv.
novi: Har själv precis lagt ett salsa golv i ek med holländskt mönster. Vårt golv hade traditionell fog (limma + banka ihop). Tog en av spillbitarna att banka på då behövdes inga speciella verktyg! Golvet var busenkelt att lägga o skarvarna fick man leta efter när det var klart!
Särkelä: plattan är gjuten i början på våren så den har legat mer en ett halvår nu.. och jag ska inte ha golvvärme där heller.. Hmm ska kika runt lite till o höra runt me lite folk så får vi se hur det blir..
Blindnit: [citat] Slutar med att du lägger golv under hela bara för att inte bli mobbad ;)
Sundance Kid: Vad kostar platonmattan man har till källargolv?
vojma: Har lagt Byggmax' Barlinek ekparkett. Enligt instruktionen skulle det gå att lägga 10x8 meter men jag har lagt 14 x 9,5 och har det har inte varit några problem. Sen lade jag ett budgetgolv (Rusta) hos en bekant. Enligt spec skulle det gå att lägga 12 x 7 meter. Lade 12,5 x 7,5 och blev tvungen att såga itu det efter ett halvår då det såg ut som Uppsala sju kullar...
TorpSara: Jag tycker absolut att det är en bra idé. Det är alltid bra att göra så lite som möjligt.
yuphin: [citat] Det är säkert bäst att följa ditt råd! Har du någon ide om vilket belopp som kommer stå på fakturan efter ROT avdraget ? (gäller vardagsrum på ca 24kvm).
eviljava: [citat] Ja, det är ju bara en tidsfråga innan man tappar en tung vedklabbe på plattan, så det gäller ju att göra rätt. :D
ExoticThrill: Totalrenovering börjar nå sitt slut... Har ett hus från år 1810 och vill lägga bräde golv i nästan hela huset. Det är i stort sätt spånskivor som underlag i hela huset (med foam emellan). Men det är betongsula med vattenburna värmeslingor i köket. Hur fäster jag golvet? Ska det limmas, skruvas? Jag har senare tänkt att luta och olja, det är alltså helt obehandlat. Golvet har
welton: En man från Tarkett kom och konstaterade att golvet var riktigt lagt och att det knastrade. Han kommenterade att spelet mot tröskeln var i minsta laget. Han lovade att till 95% säkerhet skulle knastret försvinna under vintern då luften är torrare. Detta hade han faktiskt rätt i, golvet tystnade och var tyst i januari och februari. Tyvärr för mig att det började knastra igen i mars och
Tyresö: [citat] Troligtvis inte. Tjäran är hård, men när man börjar slipa på den blir den varm och då blir den mjuk och kletig. Jag får rysningar när jag tänker på vilket strul jag hade innan jag löste problemet - och då är detta ändå mer än 20 år sedan.
Paul-Staffanstorp: Svårt att svara på faktiskt... så det är bara att chansa... ;)