7 132 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Skillnad på tjocklek på ekparkett
Hej!
Vi funderar på att bygga ett nytt hus och jag har upptäckt att tjockleken man får på parketten varierar från 8,5mm till 15mm.
Vilken skillnad blir det på dom två olika tjocklekarna? Kan man slipa om ett 8,5mm golv överhuvudet taget, eller en gång?
Tacksam för svar
Vi funderar på att bygga ett nytt hus och jag har upptäckt att tjockleken man får på parketten varierar från 8,5mm till 15mm.
Vilken skillnad blir det på dom två olika tjocklekarna? Kan man slipa om ett 8,5mm golv överhuvudet taget, eller en gång?
Tacksam för svar
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
De tunna golven brukar inte vara slipbara medans de tjocka går att slipa ett flertal ggr.
De tunna golven består oftast bara av ett tunt lager fanér...
Priset brukar vara likvärdigt så klarar man höjderna så hade jag föredragit ett 15mm...
De tunna golven består oftast bara av ett tunt lager fanér...
Priset brukar vara likvärdigt så klarar man höjderna så hade jag föredragit ett 15mm...
Hmmm, ska bli intressant vad dom (hustillverkaren) vill lägga på för tillägg om man ska ha tjockare parkett. Men om det är som du säger så borde det inte vara så mycket. Men det kan ju bli en slant i skillnad om man tänker på att alla golven i ett nytt hus som ska läggas.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vad jag vet när jag kollat på sådant eller köpt till någon kund så är priset i princip detsamma oavsett om det är tunnt eller tjockt...
Ibland skiljer det däremot lite om man ska ha lackad eller oljad ek t.ex...
Ibland skiljer det däremot lite om man ska ha lackad eller oljad ek t.ex...
Tackar för informationen! Vet du vilka som säljer tarketts parkettgolv i Malmö/Lund regionen. För det är dom golven hustillverkaren använder. Bra om man kan kolla prisskillnaden och ha det på pränt innan man åker och pratar med säljaren.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tyvärr dålig koll på detta men jag vet en kund som valde det tunna golvet och han köpte det på Optimera i Trelleborg så du kan ju kolla med Optimera i Malmö (Malmö trä)...
15mm tvåstavig ekparkett har jag köpt på Beijer i Lund till kunder men nu är nog tvåstavig lite dyrare än trestavig har jag för mig...
15mm tvåstavig ekparkett har jag köpt på Beijer i Lund till kunder men nu är nog tvåstavig lite dyrare än trestavig har jag för mig...
Kolla med golvpolen i Malmö, dom har det mesta
Klicka här för att svara