Första ämnet på forumet och hoppas att jag skriver på rätt ställe...

Varmvattenberedaren läckte i en rörkoppling vilket resulterade i att det trängde ner vatten genom brädgolvet ner i trossbotten. Har rivit upp en liten bit av golvet (tillräcklig för att få ner en arm) och slitit ut fuktig isolering. Kändes fuktigt i en radie av 40-50 cm runt platsen för läckan. Osannolikt att det runnit ut mer än en halv liter.

Rörmokarn ska komma i annat ärende och får då fixa läckaget från beredaren, min fundering gäller vad som ska göras i övrigt.

Underifrån sett har vi en välventilerad torpar/krypgrund (går inte att krypa dit där läckan varit just nu, dock möjligt efter en - två dagars grävande), asfaboard e.dyl. som håller isoleringen på plats, sen kommer isoleringen, och sen brädgolvet...

Det känns torrt och fint nu efter att två dygn gått men tänkte vänta ett tag till innan åtgärd.

1. Bör jag ta upp mer golv för att verkligen se hur det ser ut?
2. Finns det nåt sätt att återfylla det här området där jag slitit ur isoleringen utan att bryta upp hela golvet eller behöva gå in underifrån? I såna fall vilken produkt är lämplig?
3. Hur länge bör det torka ur innan åtgärd?

Huset är ett trähus från 1920 och jag är jobbigt medveten om att vvb'n inte ska stå i ett utrymme med brädgolv, åtgärda detta var nästa steg i åtgärdskalendern, men tji.... Ska flytspackla och "tätskikta" golvet i utrymmet men det får bli en annan tråd....

Tacksam för råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.