På bilden ser man en tröskel (liten bild tyvärr). Den är av enklare kvalitét. Något slags överdrag (heter det folierad?). Den är platt.
Var kan jag köpa en sådan någonstans? Och vad kallas den för?
Om det skiljer 1 - 2 mm mellan två golv i en dörröppning. Fungerar en sådan tröskel då?
Var kan jag köpa en sådan någonstans? Och vad kallas den för?
Om det skiljer 1 - 2 mm mellan två golv i en dörröppning. Fungerar en sådan tröskel då?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu ser jag ingen bild, men vanliga platta ektrösklar som är typ 6-8mm tjocka finns ju i de flesta bygvaruhus för en knapp hundring.
Varför folierad ?
Skiljer nivån får man lägga under någonting så den blir rak bara.
Varför folierad ?
Skiljer nivån får man lägga under någonting så den blir rak bara.
Glömde bilden. Nåja det kanske kvittar.
Finns det något bygvaruhus som visar sitt utbud på webben? Vill gärna sitta hemma på kammaren och fundera innan jag slår till. Jag var på Fredells bara för några dagar sedan och letade, men hittade inte något.
Kön till personalen var så lång så jag orkade inte vänta.
Men du är säker på att själva produkten heter "tröskel"?
Finns det något bygvaruhus som visar sitt utbud på webben? Vill gärna sitta hemma på kammaren och fundera innan jag slår till. Jag var på Fredells bara för några dagar sedan och letade, men hittade inte något.
Kön till personalen var så lång så jag orkade inte vänta.
Men du är säker på att själva produkten heter "tröskel"?
"...vad har man då mellan dörrfoder och tröskel?" - Själva karmen. Hänger inte heller med, en tröskel är en tröskel när det gäller utformningen, sen finns det ju en vanlig standardvariant, helt platta och så badrumströsklar som har plats för uppviket av tätskikt och allt det där. Jag har handlat på t.ex. Hornback och där finns alla tre varianter att välja på, dessa är i ek
Ni får ursäkta mig. Jag har aldrig gjort något sådant här förut. Och de gamla trösklarna och dörrfoder är borttagna så jag har lite problem att komma ihåg hur det såg ut innan.
Jag har gjort en liten skiss. Uppifrån.
Där jag har skrivit "Problem?" så menar jag alltså att utrymmet mellan golv och dörrkarm kommer att synas. Dörrfodret går ner över golvet. Men det gör ju inte dörrkarmen. Därför finns det inte någonting som täcker golvet just där.
Men förmodligen är det jag som har missförstått någonting.
Jag har gjort en liten skiss. Uppifrån.
Där jag har skrivit "Problem?" så menar jag alltså att utrymmet mellan golv och dörrkarm kommer att synas. Dörrfodret går ner över golvet. Men det gör ju inte dörrkarmen. Därför finns det inte någonting som täcker golvet just där.
Men förmodligen är det jag som har missförstått någonting.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så är det ju... men karmen står ju i normala fall på golvet så det blir väl hur bra som helst.
Är det i ett badrum drar man oftast en snygg siliconsträng därnere längs tröskeln mellan foderna.
Är det dessutom i ett badrum ska man kapa foderna några mm kortare så de inte står på golvet och suger fukt.
Trösklar är normalt sett i ek för det är det tåligaste och vettigaste träslaget att göra trösklar av.
Är det i ett badrum drar man oftast en snygg siliconsträng därnere längs tröskeln mellan foderna.
Är det dessutom i ett badrum ska man kapa foderna några mm kortare så de inte står på golvet och suger fukt.
Trösklar är normalt sett i ek för det är det tåligaste och vettigaste träslaget att göra trösklar av.
Kanske jag som har gjort fel då? Här är en bild på hur jag lagt golvet mellan sovrum och hall. Jag har tagit bort golvlister och dörrfoder. Men dörrkarmen har jag låtit vara kvar. Och så har jag lagt golvet runt vägg och dörrkarm, med lite mellanrum.
Tag foto på gångjärnet ihop med en linjal så att man kan se åldern och bredd på karmen.kia2 skrev:
Gånggärnet? Ser inte riktigt relevansen. Men här kommer ett nytt foto på karmen och gångggärn. Huset är byggt 1990. Karmen är 7 cm bred.kamilenski skrev:
Den kommer att ligga exakt med karmen. Inget mer. Resten får du täta med silicon i samma färg som golvet. Tag en liten bit av golvet och på Hornbach hjälper de dig att välja rätt färg.kia2 skrev: